Is het verspreiden van volwassenporno aan minderjarigen strafbaar?

Hallo, ik heb in een lollige bui wat foto's gestuurd van en paar schaarsgeklede vrouwen en naakte (volwassen (18+) )vrouwen via whatsapp naar een minderjarige (10-14 jaar). Ik ben zelf ook minderjarig. De vader van de minderjarige is boos geworden en dreigde om naar de politie te gaan om aan gifte te gaan doen. Na vele excuusjes is hij nog erg boos. Wat kan ik verwachten? Kan de politie langskomen? Kan ik worden opge eld door de politie? Kan ik in de gevangenis komen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou me niet al te druk maken hierom. In de gevangenis zul je in ieder geval niet komen. Zou jij deze persoon constant dit soort dingen toesturen dan zou ik kunnen inzien dat de politie het misschien als een soort van seksuele intimidatie gaat bestempelen, maar één keer wat naaktfoto´s bij wijze van een grap lijkt mij echt geen probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wordt inderdaad gestraft, maar heus niet berecht omdat je nog een minderjarige bent. Doe dat nooit meer, ook niet als een onschuldig grapje. Er zijn betere grappen dan de porno. Mogelijk komt de politie langs en je krijgt wellicht een boete.
Dat is als die vader de politie echt belt, maar gezien dat je hem je spijt toont, dan belt hij de politie heus niet op.
Maar hij kan wel jouw ouders opbellen. Daarnaast je gaat heus niet naar de gevangenis of jeugdgevangenis. Deze is alleen voor zware misdrijven, zoals diefstallen, moorden, vandalisme, etc...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Fugo Je wordt inderdaad gestraft,
je krijgt wellicht een boete. Op welke grond precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vraag me nu ook wel af of het überhaupt strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. "normale" porno is toch niet strafbaar? Wat heb ik wettelijk gezien fout gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ddar
Met dank aan geenideewieikben: http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.php/wetsartikelen/bescherming-van-jeugdigen-beneden-16-jaar-art-240a-sr Het vertonen van een zachte pornofilm behoeft niet per definitie schadelijk zijn te achten voor jeugdigen beneden de leeftijd van 16 jaar en valt dan ook niet in de termen van dit artikel, zelfs al zou een dergelijke film onder dwang of door toepassing van geweld tot stand zijn gekomen. De vraag is dus of de rechter het materiaal als schadelijk zal achten. Als dit alleen maar wat plaatjes van ontblote dames zijn lijkt me de kans bijzonder klein.
tinus1969
9 jaar geleden
http://www.ouders.nl/artikelen/probleemloze-sexting-wordt-niet-meer-vervolgd Blijkbaar is het officieel strafbaar; maar wordt er zelden vervolgd als het gaat om minderjarigen onderling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat gaat dan zelfs weer over kinderporno. Met normale porno zal het dus al helemaal zo'n vaart niet lopen.
Antoni
9 jaar geleden
Het is maar de vraag of er sprake is van porno. Naar mijn idee zijn foto's van (alleen maar) schaarsgeklede en naakte vrouwen geen porno, maar misschien wel van erotiek: erotische foto's. Ik vind dat er alleen sprake is van porno wanneer deze vrouwen zichtbaar seksuele handelingen tonen.

Antwoorden (2)

Maak je hier niet druk om. De kans is groot dat er niets met de aangifte wordt gedaan, althans als je het naar personen hebt gestuurd waar je op goede voet staat. De kaarten liggen wel anders als de foto's in kwestie aan een persoon werd gestuurd die eerder werd lastiggevallen met (seksuele) intimidatie door de verzender van de foto's. Maar ook dat zal niet zwaar uitpakken, hoogstens een telefoontje of een gesprek.

Maak voortaan het liefst andere grappen, pornografie maakt niemand gelukkig noch vrolijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar gesteld in artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht, sectie Misdrijven tegen de Zeden.

"Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar."

Van dit misdrijf kan dus aangifte gedaan worden. Omdat de maximale gevangenisstraf een jaar is en het artikel niet in artikel 67 Strafvordering genoemd wordt kan u niet buiten heterdaad aangehouden worden. U kunt wel een ontbieding krijgen van de politie om een verklaring als verdachte af te leggen.

Waarschijnlijk gaat het wel over, maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier moet wel in acht worden genomen dat verzender in kwestie minderjarig is en onwetend was van de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard, maar dat is aan de rechter (als die er ooit komt).