Mag een website kaarten kopen en duurder verkopen?

Ik wilde kaartje kopen voor een concert. De organisatie verkoopt de kaarten voor 30 euro. Ze zijn helaas uitverkocht, want ik was er niet toen de verkoop begon. Nu heb ik op viagogo de zelfde kaarten gevonden voor 60 euro per stuk. Mogen zij dit gewoon zomaar doen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Edit: de oorspronkelijk kaartprijs is 20 euro, niet 30 euro.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Jammer dat dit niet verboden is. Ik vind het namelijk niet kunnen dat zij kaarten opkopen en verkopen voor drie keer de originele prijs. Dit weerhoudt fans van het kopen van een ticket.

Het beste antwoord

"Het doorverkopen van tickets is bij de wet niet verboden. Wel hebben veel organisatoren in hun Algemene Voorwaarden opgenomen dat kaarten niet met winstoogmerk doorverkocht mogen worden."

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, het mag dus behalve wanneer de organisatie die de kaarten uitgeeft het verbiedt. Dat komt regelmatig voor. Er zijn namelijk kaartopkopers die een zodanige hoeveelheid kaarten opkopen en tegen schandalige prijzen verkopen dat het 'gewone publiek' erdoor benadeeld wordt.

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, het mag dus behalve wanneer de organisatie die de kaarten uitgeeft het verbiedt. Dat komt regelmatig voor. Er zijn namelijk kaartopkopers die een zodanige hoeveelheid kaarten opkopen en tegen schandalige prijzen verkopen dat het 'gewone publiek' erdoor benadeeld wordt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Jammer dat dit niet verboden is. Ik vind het namelijk niet kunnen dat zij kaarten opkopen en verkopen voor drie keer de originele prijs. Dit weerhoudt fans van het kopen van een ticket.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag.
ELKE handelaar verkoopt artikelen tegem een hogere prijs dan waarvoor hij het heeft ingekocht. Het verschil is zijn inkomen.
Dat doet AH, een TV winkel, een schoenenwinkel, etc. etc.
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Het verschil is natuurlijk dat je bij de genoemde voorbeelden nog naar genoeg concurrenten kunt gaan. Als een handelaar echter een groot deel van de kaartvoorraad opkoopt, kun je niet meer elders terecht. Er was maar 1 originele aanbieder. Zoals in mijn antwoord al stond: de organisator kan wederverkoop met winstdoelstelling verbieden. Het zijn ZIJN kaarten dus degene die ze verkoopt kan de aankoopvoorwaarden bepalen.