Wanneer is er sprake van 'dezelfde weg' bij verkeersregels?

De verkeersregel 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' geldt voor zowel fietsers autos als voetgangers. Toch kom ik regelmatig fietspaden en voetpaden tegen die erg ver van de baan van de auto's zijn afgelegen, doordat ze bijvoorbeeld zijn afgeschermd door een groot stuk veld van gras of struiken ed.
Het is dan voor de auto en/of voetganger fietser bijna niet meer te herkennen of ze nu nog op dezelfde weg rijden of niet. Maar is er aangegeven in een APV of zoiets of een fietspad of voetpad nog bij dezelfde weg hoort als waar de auto rijdt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (1)

Wat behoort tot de 'weg' staat in de Wegenverkeerswet 1994

"Artikel 1

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a (...)

b wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten; "

De "weg" loopt dus van berm tot berm.

Als er misverstand over zou kunnen staan, dan kan dit met borden worden opgelost.

Toegevoegd na 5 minuten:
In een artikel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (zie bron) wordt een toelichting gegeven:

"1. Begrip ‘weg’
Wat moet worden verstaan onder het begrip ‘weg’?
De Wegenwet geeft geen definitie van begrip ‘weg’. Aangesloten kan worden bij de definitie uit de Wegenverkeerswet 1994: ‘alle voor het openbaar verkeer opstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten’.

Hiertoe behoren ook trottoirs, voetpaden, voetgangersgebieden, rijwielpaden en parkeerplaatsen/-terreinen. "
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt : De "weg" loopt dus van berm tot berm.

Wilt dat dan zeggen dat als er een sloot ligt tussen het fietspad en autorijweg en de auto slaat links af en de fietser gaat rechtdoor dat die dan geen voorrang (voor het gemak gebruik ik dat woord toch maar) heeft, omdat die niet op dezelfde weg rijdt?
Computoon
8 jaar geleden
De auto moet de fietser dan wel voor laten gaan. De fietser (of voetganger) gaat dan nog steeds rechtdoor op dezelfde weg. Tenzij... het met borden anders is geregeld. Als de wegbeheerder verstandig is, doet hij dat ook als er maar een misverstand zou KUNNEN ontstaan of hij het anders wil regelen. Want, zoals bekend, gaan verkeerstekens voor op gedragsregels. Naast het fietspad ligt als regel een berm. Of er ligt een voetpad naast dat fietspad. Die behoren allemaal tot dezelfde weg als ze, als het ware, parallel lopen aan de rijbaan.