Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn broer van 62 wil bij mijn moeder die 89 is en wat afwezig, gaan inwonen, geldafpersen en niet helpen. Hoe kan dit verhinderd worden wettelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
759

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als je moeder nog goed bij de pinken is, kun je je broer juridisch niets in de weg leggen. Dan mag alleen je moeder bepalen of zij je broer binnen laat en/of geld geeft.

Als je moeder geestelijk echt minder wordt, zou er een mentor, bewindvoerder of curator kunnen worden aangesteld. De rechter zal dan moeten bepalen of dat noodzakelijk is.

Hieronder vind je meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit lijkt sprekend op wat het Steunpunt Huiselijk Geweld aangeeft als voorbeeld van ouderenmishandeling.
Dit is bij uitstek de organisatie om zo'n situatie aan te kaarten. Zij zijn uiterst bedreven in het omgaan ermee en werken op een manier, die zowel subtiel als doortastend is.
Hun signalenkaart een onderverdeling lichamelijke mishandeling, psychische mishandeling, verwaarlozing, financiele uitbuiting en sexueel misbruik.
Er is een landelijk telefoonnummer: 0900 126 26 26, kosten 5 cent/minuut.

Een schat aan informatie is te vinden op: www.verwey-jonker.nl en klik in de rechter kolom op "Naar de Handreiking" bij "Vrijwilligers tegen ouderenmishandeling".

Komt u er niet uit, stuur me een berichtje. Verder veel sterkte in deze moeilijke situatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding