Is het strafbaar om een foto te maken van mensen in openbaar

Ik heb laatst een foto gemaakt op de speelplaats op school en op Facebook gezet, mij werd gevraagd die eraf tehalen en ik moet nakomen, de leraar zei tegen me dat dit strafbaar is bij de wet maar dat geloof ik niet, de mensen die op de foto stonden waren niet herkenbaar omdat het een foto van de achterkant was. De ene persoon die op de foto stond heeft me toestemming gegeven om hem op Facebook tezetten. Maar is dit strafbaar? (Wetgeving in Belgie)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet zomaar. Uw foto op internet plaatsen mag alleen met uw uitdrukkelijke toestemming. Dit is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Bijzonder persoonsgegeven
Voor het publiceren van foto’s geeft de Wbp strenge regels, omdat een foto een bijzonder persoonsgegeven is. Uw foto zegt namelijk iets over uw ras en of u man of vrouw bent. Iemand mag daarom geen foto’s van u op internet plaatsen zonder u daarover te informeren en uw toestemming te vragen.

Toestemming intrekken
Heeft u ooit toestemming gegeven om uw foto te publiceren, maar heeft u zich nu bedacht? U kunt uw toestemming altijd intrekken. Bij Kan ik mijn foto van internet laten verwijderen? leest u hoe u dit doet.

Uitzondering voor journalistiek
Voor journalistieke publicaties, zoals een nieuwsartikel, geldt een uitzondering. Het zou daardoor kunnen dat een journalist uw foto op internet mag plaatsen zonder uw toestemming. Maar de publicatie moet dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bij Mag iemand mij met naam en toenaam noemen in een nieuwsartikel op internet? leest u hier meer over.

Toegevoegd na 2 minuten:
Beoordelingscriteria journalistieke uitzondering
Of een internetpublicatie een uitsluitend journalistiek doeleinde heeft, kunt u zelf beoordelen aan de hand van de volgende criteria.

Objectieve informatieverzameling
Is de publicatie gericht op objectieve informatieverzameling en -verstrekking? Gaat het om een interactieve publicatie, let dan op de aard van de reacties. Om in aanmerking te komen voor de journalistieke uitzondering, moet er duidelijk onderscheid zijn tussen feiten, beweringen en meningen. Kan iedere bezoeker van de website vrijuit bijdragen toevoegen die schadelijk kunnen zijn voor derden of is er controle op de reacties?

Regelmatige bezigheid
Van belang is of er sprake is van een regelmatige bezigheid. Een weblog met een paar verouderde bijdragen kan zich minder snel beroepen op de journalistieke uitzondering dan een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen.

Maatschappelijke strekking
De publicatie moet een maatschappelijk belang dienen. Bijvoorbeeld het bekendmaken van misdragingen van een volksvertegenwoordiger of directeur van een bekend of groot bedrijf. De publicatie moet hierbij wel gebaseerd zijn op voldoende documentatie om aannemelijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is daarentegen geen sprake van een maatschappelijk belang bij een publicatie over het privéleven van een onbekend persoon wiens gedragingen niet van invloed zijn op het functioneren van de maatschappij. Recht van repliek
U heeft het recht van repliek. Dit houdt in dat u het recht heeft te reageren op onjuiste, onvolledige of overbodige informatie en op rectificatie (verbetering) hiervan. Zijn uw persoonsgegevens duidelijk onjuist maar krijgt u niet de mogelijkheid om na plaatsing commentaar te leveren? Dan kunt u ervan uitgaan dat de publicatie niet een uitsluitend journalistiek doel dient. http://www.mijnprivacy.nl/Vraag/privacy_internet/journalistiek_internet/Pages/persoonsgegevens_internet_journalistieke_uitzondering.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kleine moeite, aangezien dit gewoon gekopieerd is van de bron ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dit antwoord is toch helemaal Nederlands. Terwijl de vs de belgische wetgeving bedoelt. Of is die bijna hetzelfde?