Mag onze VvE-beheerder, zonder dat wij als eigenaars hierover gestemd hebben, het beheer van onze VvE overdragen aan een externe beheerder?

Onze beheerder heeft plots besloten de afdeling VvE-beheer te sluiten en draagt de volledige portefeuille over aan een ander beheerkantoor. Zonder de beheerovereenkomst op te zeggen of rekening te houden met de opzegtermijn. Voor mijn gevoel plegen zij contractbreuk. Of geldt dat niet nu de andere beheerder de werkzaamheden voor hetzelfde tarief en voorwaarden overneemt?

Toegevoegd na 34 minuten:
De beheerovereenkomst heeft een wederzijdse opzegtermijn van 3 maanden. Als zij dus, zonder rekening te houden met de opzegtermijn, zouden hebben besloten om het beheer op te zeggen, is zeker sprake van contractbreuk. Het gaat mij concreet om de vraag of je je diensten zomaar over kunt laten nemen door een andere partij.

Het liefst ontvang ik een juridisch onderbouwd antwoord. Het appartementsrecht ken ik zelf op mijn duimpje, dus liever geen adviezen over het bijeenroepen van een vergadering o.i.d. Het gaat puur om de overdracht van diensten aan een andere partij, dus concreet de vraag of dat wel mag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K

Het beste antwoord

Beheerskantoor A heeft de overeenkomst niet opgezegd, maar overgedragen aan partij B. Normaal gesproken treedt B geheel in de rechten en plichten van A, en hoef je er niet perse slechter van te worden.
Andere zaak is dat een dergelijke overdracht van het contract in de regel slechts mogelijk is met toestemming van de opdrachtgever (VVE). Althans: als in het contract niet is bepaald dat je op voorhand die toestemming hebt gegeven. Heeft hij die toestemming niet, dan blijft A verantwoordelijk voor het presteren van B, en blijft de VVE gewoon A aanspreken als contractpartij.
Het is van belang nu even in het contract te kijken, en als daarin niets is geregeld aan A te melden dat je geen genoegen neemt met sec zijn mededeling, en een gemotiveerd verzoek tot contractoverdracht tegemoetziet. Tot e.e.a. in goed overleg tussen partijen is geregeld, kun je toevoegen, zul je hem onverkort houden aan een correcte nakoming van de overeenkomst.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik iets aan, bedankt! Als dank een + en het beste antwoord.

Andere antwoorden (3)

Je zegt 'volgens mij plegen ze contractbreuk'.
Dat zou dan uit een contract, statuten en reglementen moeten blijken toch?
Je kunt ongetwijfeld een ledenvergadering bij elkaar roepen die, als er een meerderheid voor bestaat, de zaak terugdraait, zeker als er dingen niet volgens de regels gegaan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de beheersmaatschappij geen deel uitmaakt van de VVE kan ook een ledenvergadering er niets aan wijzigen. Zaak terugdraaien is ook niet mogelijk, de oude beheersmaatschappij bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beheerovereenkomst heeft een wederzijdse opzegtermijn van 3 maanden. Als zij dus, zonder rekening te houden met de opzegtermijn, zouden hebben besloten om het beheer op te zeggen, is zeker sprake van contractbreuk. Het gaat mij concreet om de vraag of je je diensten zomaar over kunt laten nemen door een andere partij.
De gang van zake is niet geheel netjes, de oude beheersmaatschappij had wel even vooraf mogen melden dat ze het beheer gingen afstoten en ze in onderhandeling waren met gegadigde, pas bij een definitieve overgang moet de beheersmaatschappij melden om welk bedrijf het heeft overgenomen.

De nieuwe beheersmaatschappij heeft het contract van de vorige overgenomen.

Dit betekent dat de nieuwe beheerder geen enkele wijziging aan mag brengen in het geen wat overeengekomen is in het contract.

Voor de leden van de VVE verandert dus niets behalve het telefoonnummer waar men heen moet bellen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Zoals ik al eerder schreef hier is geen sprake van contractbreuk.

Pas als de nieuwe beheersmaatschappij van het contract afwijkt is er sprake van contractbreuk.

Ook is het contract niet beëindigd maar overgegaan naar een andere maatschappij.

Het overgaan naar een nieuwe maatschappij is wettelijk gezien zelfs geen grond om het lopend contract op te zeggen.

Ieder bedrijf is er vrij in om de hem toebehorende zaken te verkopen, schenken etc., ook contracten (vrij handelsverkeer), de nieuwe eigenaar van het contract moet gewoon het verkregen contract nakomen.

In de gehele wetgeving wordt een dergelijk geval niet besproken, juridisch is het dus niet te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is hier sprake van een onderaannemer die een gedeelte van het werk van de beheerder overneemt?

Ja, dat mag, tenzij expliciet is vastgelegd dat dit niet mag. Je hebt namelijk een overeenkomst met de beheerder dat het pand beheerd wordt. Niet exact hoe, of welke persoon dit doet. De verantwoordelijkheid hiervoor (en jullie contact persoon) zou wel nog steeds bij de beheerder moeten liggen, daar heb je tenslotte een afspraak mee gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het gaat alleen niet om een onderaannemer, maar om het overdragen van een contract. De eigenlijke beheerder neemt ook na 1 januari geen verantwoordelijkheid meer. De overeenkomst wordt gewoonweg overgedragen. Feitelijk had de beheerder de overeenkomst voor 1 oktober kunnen opzeggen. Dan was de beheerder per 1 januari 2012 van ons afgeweest, omdat er een wederzijdse opzegtermijn van 3 maanden geldt. Nu wordt gezegd: Nee, wij zeggen niet op, maar dragen over... Maar de oorspronkelijke VvE-beheerder bestaat vanaf 1 januari helemaal niet meer. We worden dus, tegen wil en dank en zonder hier iets over te kunnen zeggen, klant van een andere partij.