Is het Omgevingsplan van gemeente Ommen rechtsgeldig?

In de toekomst verdwijnen bestemmingsplannen en daarvoor in de plaats komen de zogenaamde Omgevingsplannen. Een soort "bestemmingsplan plus" zeg maar, want er komen niet alleen ruimtelijke kaders in maar ook milieu, natuur, water, verkeer, etc.
Maar de wet waarop dit wordt gebaseerd (=de "Omgevingswet") is nog niet van kracht. Maar is dit Omgevingsplan nu dan wel al rechtsgeldig?

http://www.ommen.nl/gop/

Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een omgevingsplan kan inderdaad nog niet rechtsgeldig zijn want de Omgevingswet is nog niet van kracht. Op de site van de gemeente Ommen kan je lezen dat het plan is vastgesteld als structuurvisie in de zin van de Wet op de ruimtelijke ordening. Die is wel van kracht en dus is de structuurvisie ook rechtsgeldig. De naam omgevingsplan is waarschijnlijk uit publicitaire overwegingen gekozen maar in dit geval is dat wel verwarrend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Helder verhaal. Wel verwarrend om van een structuurvisie te spreken want een omgevingsplan zal een veel hogere mate van detail moeten kennen.