Heb je een vergunning nodig om een schuur te verplaatsen?

Ik heb een koophuis buiten de bebouwde kom. Er staat een grote schuur in de tuin vlak bij het huis. Ik wil die schuur verplaatsen naar elders in de tuin, dicht bij de grens van het perceel.
Heb ik daar een vergunning van de gemeente voor nodig?
De schuur is ongeveer 29 m2 en wordt niet groter of kleiner door de verplaatsing.

Toegevoegd na 9 minuten:
De schuur is van hout, met golfplaten dak.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
12.1K

Het beste antwoord

Het verschilt per gemeente. Maar in veel gemeentes is er wel een meldplicht, dus je dient de gemeente te melden dat je van plan met de schuur te verplaatsen en binnen welke periode. En de meeste gemeentes hebben een informatieplicht dus ze dienen te melden of het via een vergunning gaat of om een melding gaat.
Maar er is ook een site waar dit gecontroleerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het verplaatsen van een bouwwerk is meestal een omgevingsvergunning nodig. Informeer bij uw gemeente of dit in uw speciefieke geval ook nodig is. Hiermee voorkomt u achteraf vervelende verrassingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Via de link komt u op de site van de gemeente Alblasserdam. Hier staat nuttige informatie en achtergrond info op. Uw eigen gemeente heeft ook een dergelijke site.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie hier niets over verplaatsen.
Inekez1
6 jaar geleden
Staat er wel, onder het kopje 'wat is (ver)bouwen?' "Oprichten: het nieuw plaatsen van een bouwwerk. Bijvoorbeeld het oprichten van een woning, tuinhuisje, serre en zo meer. Maar ook een bestaande schuur verplaatsen naar een andere plaats is het oprichten van een nieuw bouwwerk omdat de schuur nog niet op de uiteindelijke plaats stond"
Vergunningsvrij bouwen (verplaatsen = afbreken + bouwen) mag alleen onder bepaalde voorwaarden. Bepalend is niet zozeer de oppervlakte van de schuur, als wel de hoogte (nokhoogte + goothoogte). De hoogte van de nok bepaalt onder andere de minimale afstand tot de erfgrens.

Vergunningsvrij bouwen mag ook alleen in het zogenaamde 'achtererfgebied'. Dat is niet altijd hetzelfde als de hele achtertuin!

Bij twijfel: overleg met de gemeente.
Inekez1