Ik heb stomweg een lopen bieden op een iPhone 5s en heb hem gewonnen voor €600, zelf ben ik nog geen 18 maar moet ik het toch gaan betalen?

Het bieden deed ik voor de lol, heel erg stom en nu heb ik er erge spijt van gekregen. Natuurlijk heb ik ook niet de algemene voorwaarden gelezen en wist ik niet dat wat je wint je moet afnemen.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is op de site www.veiling.nl en ik ben 16 jaar oud.

Toegevoegd na 15 uur:
Allemaal heel erg bedankt voor alle antwoorden, ik kreeg een hele aardige mevrouw aan de lijn die zei dat ik het niet meer moest doen en het helemaal weg gaat halen. Weer heb ik een lesje geleerd! Vriendelijke groet, Onur Kaya

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op welke site is het precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem contact op met de verkoper en leg de situatie uit?
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
hoe oud ben je precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is op veiling.nl en ik ben 16 jaar oud
ItisILeClerc
9 jaar geleden
gefeliciteerd met je aankoop!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gelukkig dat het zo afgelopen is!
liveisgreat
9 jaar geleden
fijn, de dame in kwestie weet natuurlijk dat je als minderjarige sowieso geen koop zoals deze mag afsluiten en de koop dus ongeldig was. maar leuk dat men zo vriendelijk was, een pluim voor de organisatie.
En tja... iedereen moet lesjes leren he. Dus zit maar niet teveel op je eigen kop. Misschien had je zo graag die I phone dat je je wat in je dromen laten gaan hebt... :-) zoals vele mensen wel eens doen.
In ieder geval : eind goed, al goed.

Het beste antwoord

Ik weet niet waar je woont, maar in België ben je tot je 18 niet handelingsbekwaam bij het afsluiten van contracten. En een koop is een contract. Zelfs als je een brood koopt bv is dit een mondelinge overeenkomst waarbij de bakker jouw een brood levert in ruil voor geld.
Niet handelingsbekwaam zijn betekent dat je, als je een handeling stelt die je voor je leeftijd (of omwille van een andere reden) niet mag stellen, deze nietig is. Het is daarom dat dergelijke websites ook als voorwaarde stellen dat je 18 jaar moet zijn. "Het contract" dat bij de koop wordt gesloten is dan immers niet geldig. Vrij vervelend voor de website natuurlijk....
Wat er moet gebeuren volgens mij is dat je ouders contact opnemen met de beheerders van de site en zeggen dat je als minderjarige en buiten hun weten om hebt geboden. Je kan dit ook zelf doen natuurlijk, maar de vraag is of deze rechtshandeling voldoende is als ze niet uitgaat van een ouder of voogd.
Tenminste, als je op je eigen naam hebt geboden en gezegd hebt dat je 18 was. Als je bv. de inloggegevens van je vader/moeder of meerderjarig familielid hebt gebruikt is het was lastiger te bewijzen dat jij het was die het bod plaatste. Zo kan iedereen natuurlijk nadien zeggen : ho maar, het was mijn minderjarig kind, ik weet van niks, en zo ontsnappen aan sancties. In het geval je ingelogd bent met de gegevens van een meerderjarig gezinslid, zal je wellicht de boete van 25€ aan je been hebben. ...

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is bij handelingsbekwaamheid uiteraard een gedoogbeleid. Dus je mag best een brood gaan kopen als je 12 jaar bent .... ook al ben je senso stricto niet "handelingsbekwaam". Maar in dit geval zou handelingsbekwaamheid volgens mij kunnen ingeroepen worden om de hele transactie als nietig te beschouwen. Nietig is hetzelfde als "er is niets gebeurd, er is niet geboden en er is geen handelscontract afgesloten".
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet u of dit in Nederland ook zo is?
liveisgreat
9 jaar geleden
misschien hebt U hier iets aan...
http://mijnwetten.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/boek1/titel13
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kreeg een hele aardige mevrouw aan de lijn en ik heb mijn excuses aangeboden. Ze zei dat ik het niet meer moest doen en het helemaal weg gaat halen. Weer heb ik een lesje geleerd! Vriendelijke groet, Onur Kaya

Andere antwoorden (3)

als ik de voorwaardes goed heb doorgelezen, komt het er een beetje op neer dat de koop bindend is. en dus zal je moeten betalen. maar anderzijds ben je pas 16 en is dat een belachelijk hoog bedrag voor iemand van jouw leeftijd. ik raad je aan om het morgen gelijk met de website TELEFONISCH contact op te nemen en je fout uit te leggen. en hopelijk kunnen ze het dan ongedaan maken. is dit niet mogelijk dan kan je nog overwegen om er een rechtszaak van te maken. dan kan de rechter (mits hij ook die 600 euro te hoog vindt) de aankoop ongedaan maken omdat jij dan niet de gevolgen van je aankoop kan overzien. dan hoef je hoog uit alleen de administratie kosten te betalen waarvan ik vermoed dat je die misschien ook zal moeten betalen bij het eerlijk opbiechten. maar dat is een bedrag van ongeveer 25 euro.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Telefonisch ga ik zeker contact met ze opnemen en mijn oprechte excuses aanbieden en hopen dat ze me vergeven, en als ik een rechtzaak moet beginnen krijg ik dan iets van een strafblad of wat blijft hangen in mijn dossier tot later?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een rechtszaak winnen of verliezen zorgt niet voor een strafblad. Een rechtszaak kan overigens wel in de honderden tot duizenden euro's lopen, dus heb het er maar niet over aan de telefoon wanneer ze je vraag tot het ontbinden niet accepteren. Informeer je ouders op tijd en schaam je dus niet voor je fout. Zij zullen je kunnen bijstaan en helpen juridische hulp te zoeken mocht je toch moeten betalen.
Koop op afstand
Bij koop op afstand koopt u bijvoorbeeld iets via internet of via de telefoon. Ook een bestelling bij een postorderbedrijf valt onder koop op afstand. Bij koop op afstand heeft u volgens de wet 14 werkdagen bedenktijd. Binnen die termijn kunt u het product terugsturen en uw geld terug krijgen. U hoeft niet aan te geven waarom u het product terugstuurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op dezelfde website
Hulp en advies voor consumenten
Heeft u problemen met een bedrijf of organisatie en u komt er zelf niet uit, dan kunt u gratis advies inwinnen. Als u lid bent van een vakbond of belangenorganisatie, kunt u ook daar terecht voor advies. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/consument-en-recht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit valt NIET onder koop op afstand!
Hoe heb jij kunnen inloggen bij veiling.nl?
Er staat duidelijk een vakje bij het inlogscherm waarin je moet aanvinken dat je minstens 18 jaar bent. Heb je "gelogen" door met dit vakje je ouder voor te doen dan je werkelijk bent?
Als de verkoper en de website je ter wille willen zijn door de koop te ontbinden, hebben ze - volgens de voorwaarden op de site - nog steeds wel het recht om bepaalde kosten bij je in rekening te brengen, houdt daar rekening mee.

Bovendien moet je redelijk snel in actie komen, de site kan 35 euro per dag aan opslagkosten aan je in rekening brengen, dus 20 dagen wachten maakt je probleem meer dan twee keer zo groot.

Toegevoegd na 11 minuten:
Let op artikel 5.4 en 5.5 van de algemene voorwaarden. Als je niet betaalt wordt de koop ongedaan gemaakt en wordt het product verkocht aan de "volgende" bieder. Wel moet je dan 25 euro betalen.

Dit is geen gratis les, maar deze les had je veel meer geld kunnen kosten.