Mag een zedendelinquent het recht op seksualiteit worden ontnomen?

Welke straffen mogen wel of niet en waarom?
Wat zijn de voorwaarden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Ja, bij herhaling mag chemische castratie volgen om seksuele lusten te verminderen en de maatschappij te beschermen tegen verdere herhaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is omstreden, maar ik zou zeggen zonder discussie chemische castratie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja en tevens het instrument waarme het hij delict heeft gepleegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat dat wel mag.

De praktijk blijkt heel weerbarstig, zoals ook bij moordenaars.

Vaker levenslang opsluiten?

In Nederland wordt chemische castratie vaak door het Ministerie van Justitie als voorwaarde gesteld voordat pedoseksuele terbeschikkinggestelden geresocialiseerd mogen worden. Sommige mensen zien chemische castratie als hét wondermiddel dat opgelegd zou moeten worden aan alle zedendelinquenten.
In de praktijk blijkt echter dat de medicatie de hormoonhuishouding wel goed beïnvloedt, maar dat de effecten op de """bijhorende gedachten en gedragspatronen""" niet altijd even groot zijn.

Dus vaak haalt het niks uit.
Bovendien, wie controleert de werkelijke inname van die pillen?

Daadwerkelijke castratie van mensen komt in de westerse samenleving bijna alleen nog voor wanneer er zeer dringende medische redenen zijn, bijvoorbeeld om (de verspreiding van) kanker te voorkomen.

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van jeugdige zedendelinquenten stopt met het plegen van nieuwe zedendelicten, na betrapt en gestraft te zijn.
Van de andere helft die wel doorgaat met het plegen van zedendelicten, behoren 4 van de 5 tot de zogenoemde ‘generalisten’; jongeren die zedendelicten plegen als onderdeel van een veel breder criminaliteitspatroon. Ongeveer één op de vijf pleegt alleen zedendelicten; de specialisten. Deze groep bestaat voornamelijk uit jongens . Hun slachtoffers zijn meestal kinderen die vier á vijf jaar jonger zijn. De kans op recidive is bij deze groep het grootst. Daarom is het noodzakelijk dat men behandeling krijgt.

Dan denk ik: Keuze tussen castreren of nooit meer vrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie misdrijven van deze aard plegen verspelen het recht tot het genot daarvan.
Ondanks dat ik een sterk voorstander ben van de integriteit van het lichaam , moet in dit geval de lichamen van toekomstige slachtoffers worden beschermd tegen deze daders.
Bij harder dan 50 of zat achter het stuur, wordt het rijbewijs toch ook ingenomen?
Bij chemische castratie (wat een verkeerde omschrijving is omdat het niet een blijvend effect is) wordt het sexuele beleven geschorst.
Dat lijkt mij voor slachtoffer en dader zelf humaan.
Een onbeheersbaar libido is voor de dader zelf ook zeer lastig.
Behandelen heeft dan ook geen zin als de dader alleen maar met en aan zijn geslachtsdeel kan denken.
Door deze valsspeler weg te nemen (door chemische "
castratie" kan de dader ook pas overzien wat hij aanricht met zijn gedrag, dat zal mogelijk een cooperatieve houding opleveren naar de gedragstherapie zodat deze aan kan slaan.
Voor het slachtoffer de zekerheid dat deze dader dit niet meer kan(en waarschijnlijk ook niet meer wil doen) help het slachtoffer bij de verwerking van het veroorzaakte trauma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit mag niet. Wij leven niet meer in de middeleeuwen, gelukkig maar. Een beschaaft land met een betrouwbare overheid en goed rechtssysteem blijft met zijn handen af van zijn burgers. Hoe vreemd het ook mag klinken voor sommige mensen, een straf onderga je om vervolgens terug te keren (eventueel onder toezicht) in de maatschappij. Je hebt dan de rekening vereffend. Bovendien zou je ook kunnen stellen dat gedurende de straf al geen recht meer op seksualiteit bestaat omdat je namelijk vastzit. Indien je niet kiest voor deze beschaafde overheid raad ik je aan te verhuizen naar landen als Singapore waar ze je al ophangen bij bijvoorbeeld drugsbezit. Zijn vaak prachtige landen om in te leven..