Hoeveel db geluidoverlast mag het koelingssysteem van een airco boven op het dak maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
20.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nul. Je hebt je vraag wat krom gesteld :D. http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 voor MrTomaat. :)
Geluidsoverlast mag niet. Maar wanneer valt het onder overlast?
Link zegt genoeg...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krom gesteld. Duidelijke mening, verklaring is altijd handig op zo'n moment? Maar goed, nog steeds op zoek naar een antwoord of de behuizing van een airco aan de overkant van mijn huis wettelijk gezien een x aantal db mag produceren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leesvoer:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/91370-wanneer-is-er-sprake-van-geluidsoverlast.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagt hoeveel geluidsoverlast iets/iemand mag maken. Aangezien geluidsoverlast maken verboden is, is het antwoord natuurlijk 0.
Hoeveel km harder dan de snelheidslimiet mag je rijden is een vergelijkbare vraag met dito antwoord. De link die ik daarna gaf stelt allerlei waardes op allerlei tijdstippen. Kopiëren van die site is geblokkeerd. 's nachts gemiddeld 40 dB. Normen tussen buren
Het Meldpunt Extreme Overlast van het Amsterdamse stadsdeel Water-graafsmeer/Oost (een van de zeer weinige overheidsinitiatieven om geluidsoverlast van burgers te meten en rapportages te doen ten behoeve van procedures) heeft als experiment bij het ontbreken van regelgeving eigen geluidsnormen vastgesteld voor burengerucht. Deze liggen op dezelfde tijdsmomenten veel hoger dan die van de Wet Milieubeheer. Van 7.00 - 23.00 uur 40 db (met een piekbelasting van 55 db), van 23.00 - 7.00 uur 30 db (met een piek van 45 db). Er geldt een "strafaftrek" van 5 db voor muziek. Deze normen liggen dus voor muziek zo'n 15 db hoger dan bij de Milieuwet. De muziek klinkt dan 2,5 keer zo hard dan van de Wet Milieubeheer zou mogen. http://www.lastpost.nl/wet.htm

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf van wie het koelingssysteem is. Is het van een bedrijf of instelling die onder de Wet milieubeheer valt, dan geldt een norm van 50 decibel tussen 7 en 19 uur, 45 decibel tussen 19 en 23 uur en 40 decibel tussen 23 en 7 uur. Heb je echt geluidsoverlast, dan kan je hiervan melding doen bij de gemeente (of de Omgevingsdienst waar de gemeente bij is aangesloten) en verzoeken de klacht te onderzoeken. Men zal dan een geluidmeting doen en de resultaten toetsen aan de bovenstaande normen.

Is de koelinstallatie niet van een instelling die onder de Wet milieubeheer valt, dan ligt de zaak lastiger. Je zal dan een civielrechtelijke procedure tegen de eigenaar moeten starten. Een eventueel ingeschakelde rechter zal je klacht dan waarschijnlijk aan dezelfde geluidnormen toetsen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Behalve civielrechtelijk handelen kan je de gemeente ook verzoeken te handhaven op de Algemene plaatselijke verordening. Een rechtstreekse link naar het betrokken artikel in het Activiteitenbesluit milieubeheer kan ik niet vinden maar het gaat om artikel 2.17.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank!