mijn moeder is 86 en komt haar huis niet uit:haar paspoort is verlopen.Moet het perse verlengd worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Ivana
9 jaar geleden
Stel ze moet naar een ziekenhuis, dan heeft ze wel een ID-kaart nodig. Paspoort is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent me voor, dat wilde ik ook opmerken. Of er zal een pakketje voor haar zijn bij de post en ze moet zich legitimeren. Of er moet nog eens iets bij de bank gedaan worden etc. etc.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Waarom heeft elk antwoord bij deze vraag een (onterechte) min gekregen ?
Is er een fles azijn omgevallen of zo ?

Antwoorden (5)

Er is geen enkele reden waarom dit verlengd zou moeten worden als zij niet meer reist naar landen waarvoor een paspoort verplicht is. Wel is het wettelijk verplicht dat zij zich kan legitimeren op het moment dat zij nog wèl de straat op gaat. Dit kan weliswaar met bijvoorbeeld een rijbewijs, maar vermoedelijk zal zij dat niet meer hebben. Het is dus wel handig om een ID kaart aan te schaffen omdat zij anders ( theoretisch) letterlijk niet meer de straat op zou mógen.
Een ID kaart is een stuk goedkoper dan een paspoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Als je een paspoort hebt ter legitimatie ("op straat"), moet dit dan per se een geldig paspoort zijn, of mag dit ook een verlopen paspoort zijn? Bij het stemmen bij verkiezingen mag men tegenwoordig namelijk (wel) een verlopen paspoort laten zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt soms ook een ID-kaart of ander ID-document nodig als je iets wilt afhalen op het postkantoor. En de bank kan er ook om vragen. Dus het is sowieso handig een geldig ID-document te hebben. Bij de bank accepteren ze geen verlopen ID-documenten, althans bij de mijne niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt ook een id kaart nodig als je zorg nodig hebt, het ziekenhuis dus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ LGA. klopt uiteraard. Ik noemde alleen de formele kant van het verhaal.
@ Antoni Een legitimatie dient geldig te zijn. Ook een ID kaart heeft een geldigheidstermijn. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor een paspoort. zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html
Hier wordt gesproken over een geldig paspoort of legitimatiebewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent hoe dan ook verplicht om een ID bewijs te hebben, in welke vorm dan ook. In dit geval zou ik gewoon de goedkoopste optie kiezen. Een verlopen ID bewijs/paspoort is na verloop nog aan half jaar geldig als officieel legitimatiebewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beerenburgertje:
Ik ben het eens met je antwoord, maar ik heb nog wel een opmerking. Je zegt dat een ID-kaart een stuk goedkoper is dan een paspoort. Hij is inderdaad goedkoper. Maar het prijsverschil is kleiner dan veel mensen denken.
Als voorbeeld neem ik even de prijzen in de gemeente Den Haag: paspoort €66,95 en ID-kaart €52,95.
Dus wel goedkoper, maar geen heel groot verschil.
Ja, officieel wel. Mijn tante had hetzelfde. Ze kwam het verpleeghuis niet uit maar er moest echt een nieuwe id kaart komen. Uiteindelijk heb ik haar met pijn en moeite in de auto gekregen en bij de gemeente in een rolstoel gehesen.
Gelukkig kon mijn tante ervoor tekenen dat ik alleen de kaart mocht halen. Eigenlijk had ze daar ook bij moeten zijn.

Het schijnt dat in sommige gemeentes je kan aanvragen dat er iemand naar je moeder komt. Dat kan handig zijn maar je moet toch nog steeds een pasfoto hebben dus daar zal ze misschien wel de deur voor uit moeten.

Voorbeeld gemeente Deventer

Thuis- en tehuisservice

De gemeente Deventer biedt voor de aanvraag van paspoorten en identiteitskaarten een thuis- en tehuisservice aan. Deze is voor mensen voor wie het onmogelijk is om naar de balie van Publiekszaken te komen. In de praktijk komen voornamelijk ouderen en mensen met een medische beperking hiervoor in aanmerking.

De thuis- en tehuisservice houdt in dat een medewerker van Publiekszaken aan huis komt voor de aanvraag van het reisdocument. Deze huisbezoeken vinden op afspraak plaats op de vrijdagochtend. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze service. Voor meer informatie en het maken van een afspraak kunt u bellen..............
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
anneliez
9 jaar geleden
nee een paspoort is een identificatiebewijs, niet nog alleen maar een reisdocument
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Rotterdam komt men tegenwoordig ook aan huis voor een ID-kaart. Daar zijn ook geen extra kosten aan verbonden.
Er zijn ook fotografen die aan huis komen om pasfoto's te maken.
En een paspoort kan tegenwoordig inderdaad ook als identificatiebewijs worden gebruikt.
Het is sowieso handig als tante een ID-kaart heeft voor het geval er iets is met haar bankrekening.
Ik ben ook jarenlang aan huis gebonden geweest en heb ook weleens gedoe gehad met de bank omdat ik geen geldig ID-bewijs had, ook al was ik al jarenlang klant bij die bank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ze komen inderdaad aan huis voor mensen die slecht ter been zijn en niet in staat zijn om zelf te komen.
Je hebt trouwens ook een ID nodig als je bijv. een ziekenhuis bezoekt voor hulp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies Maria, mensen vergeten het ziekenhuis steeds, iets waar je als oudere juist wel vaker naar toe gaat!
Je moet in principe gewoon een geldig legitimatiebewijs hebben. In tegenstelling tot wat eerder gemeld werd is een rijbewijs niet altijd voldoende. Denk aan het opvragen van bepaalde officiële documenten of het stemmen. Ik weet dat bij het laatste je legitimatiebewijs 5 jaar verlopen mag zijn.

Je kan uiteindelijk altijd wat nodig hebben waarvoor je het ID dient te kunnen tonen, dus je kan het beter maar klaar hebben liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit klopt helemaal. Een rijbewijs is officieel geen identiteitsbewijs. Het is volgens de wetgeving echt alleen een bewijs van rijbevoegdheid. Een officieel bewijs van identiteit is een paspoort of identiteitskaart.
Het is niet verplicht om een nieuw paspoort aan te vragen, maar wel om het oude paspoort in te leveren bij de gemeente waar je woont. een ID kaart vernieuwen is wel belangrijk. Als je een nieuw paspoort wil aanvragen, dan moet je een paar dagen of weken voordat je paspoort verlopen is een afspraak maken bij de gemeente waar je woont. Deze is dan in 5 werkdagen klaar en met spoed 1 of 2 dagen en hij is 10 jaar geldig. Als men door lichamelijke of geestelijke problemen niet naar de gemeente kan komen, kan men contact opnemen met de gemeente en kan als uitzondering de ambtenaar naar het verblijf adres komen om de gegevens, vingerafdrukken, handtekening en pasfoto te noteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het paspoort rustig laten verlopen. Mijn man heeft jarenlang met een verlopen paspoort gelopen en het zelfs gebruikt om mee te stemmen. Houd er wel rekening mee dat niet iedere gemeente zo coulant is met sterk verlopen paspoorten. Je loopt dus kans dat je moeder dan niet kan stemmen.