Gelden er voor de vrijwillige brandweer speciale regels?

Moeten de brandweerlieden bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd op de kazerne zijn voor een uitruk?
Hebben de brandweerlieden een soort voorrang onderweg naar de kazerne? Bijvoorbeeld op je fiets door rood rijden zonder problemen te krijgen e.d.?

Ben wel nieuwsgierig naar de inzet van vrijwillige brandweer in het algemeen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je moet verplicht in het bezit van een auto zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rare regel. Zie vrijwillige brandweer vaker op de fiets
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bezit van een rijbewijs is soms gewenst, maar zeker niet altijd vereist.
Bij voorkeur woont en werkt u binnen de gemeente en uw woning mag niet te ver van de brandweerkazerne liggen.
Zie de link voor meer regels van de vijwillige brandweer, je kan daar ook vragen stellen over deelname aan de vrijwillige brandweer. Bronnen:
- https://www.brandweer.nl/organisatie/werken-brandweer/solliciteren/werken_bij_de/

Het beste antwoord

De regels verschillen per veiligheidsregio en vroeger zelfs per korps. In de regel moet men in staat zijn binnen 3 minuten op de kazerne te zijn omdat de brandweerwagen binnen 6 minuten onderweg moet kunnen zijn. Of men dat met de auto, op de scooter of fiets of met een helikopter doet maakt daarvoor niet uit.

Bij de opkomst naar een uitruk moeten de vrijwilligers zich aan de geldende verkeersregels houden. Dat houdt dus in: niet te hard rijden, niet door rood etc. Of de politie er voor bekeurd (anders dan automatisch) is een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Dit heeft mijn vraag goed beantwoord.