Iets terug brengen naar juwelier

Mijn moeder is gisteren terug gekomen uit het ziekenhuis. Ze dacht een gouden kettinkje (hugenotenkruisje) kwijtgeraakt te zijn in het ziekenhuis. Blijkt het toch in haar appartement te liggen. Nou blijkt mijn zus oudjaarsdag een nieuwe gekocht te hebben. Moeten we hopen op coulance van de juwelier of is het een recht dat we het ding kunnen terugbrengen. Het was niet speciaal besteld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van de voorwaarden of je het terug mag brengen. Als ze het niet hebben vastgelegd ben je afhankelijk van de coulance.

http://www.schaap.eu/show/nl/actueelbericht/155/Misverstanden_in_het_consumentenrecht:

Ruilen is geen recht

Een veel voorkomend misverstand, is het recht dat veel kopers pretenderen te hebben om aankopen te ruilen. Dit recht bestaat niet. Er bestaat geen recht om gedane aankopen weer te ruilen indien de aangekochte rok of broek toch niet geheel naar wens blijkt te zijn terwijl er verder (kwalitatief) niets aan mankeert. De mogelijkheid om deze rok of broek te ruilen bestaat alleen indien de betreffende winkel deze mogelijkheid biedt in zijn algemene voorwaarden, zoals u deze weleens op een kassabon of een bord achter de kassa gedrukt ziet staan. In dat kader is ook van belang om te onthouden, dat het de verkoper is die - indien hij de mogelijkheid tot ruilen biedt - mag bepalen of u bij het terugbrengen van dit product het aankoopbedrag of slechts een tegoedbon ontvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je het bonnetje nog hebt moet het geen probleem zijn, meestal kan je het dan 14 dagen na aankoop nog omruilen, weet niet of je het geld terug krijgt dat is afhankelijk van de juwelier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag het sieraad dat je hebt gekocht terugbrengen naar de juwelier. Uit mijn hoofd binnen 30 dagen.
Je krijgt het aankoopbedrag terug (ga niet de winkel uit met een tegoedbon)

Toegevoegd na 1 uur:
Ps: als je een tegoedbon wilt, dan kan een tegoedbon natuurlijk ook.
Als je dit niet wilt, zal de winkelier jouw zus het aankoopbedrag terug moeten geven (wettelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het 'verhaal' aan de juwelier uitleggen en hem beleefd vragen het bedoelde artikel terug te nemen.

Helaas mis je het RECHT het artikel weer in geld om te zetten.

Een normale koop valt niet onder de z.g. Colportagewet waarin je binnen drie dagen het artikel mag teruggeven aan de leverancier, vandaar dus mijn advies..het netjes en beleefd te vragen.

Een beetje zakenman gaat begripvol met een dergelijke kwestie om..Een slecht behandelde klant komt immers nooit meer terug..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet m.i. hopen op de goedwillendheid van de juwelier, want je hebt geen enkel recht als je iets gekocht hebt om de koop te ontbinden, (tenzij het gekochte niet aan de redelijk daaraan te stellen eisen voldoet en nadat je de verkoper in de gelegenheid hebt gesteld om dit gebrek te herstellen).
Ook het krijgen van een tegoedbon is een gunst, geen recht. Het kan misschien wel helpen om over e.e.a. met de juwelier in langdurig overleg te gaan als de in de winkel meer klanten zijn.