Hoe daag ik DHL voor de rechtbank?

Ik heb geen ervaring met rechtzaken. Ik weet dus niet waar ik moet beginnen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Een advocaat.
Antoni
6 jaar geleden
@Godmelijaar, ik neem aan dat je alle andere mogelijke stappen al hebt genomen? Een rechtszaak aanspannen is immers de uiterste stap in een lang proces. 1. Je probleem schriftelijk kenbaar maken aan DHL;
2. DHL de kans en de tijd geven het probleem op te lossen;
3. Een klacht indienen bij DHL met een voorstel voor een oplossing;
4. DHL de kans en de tijd geven de klacht te behandelen;
5. Het "hogerop" zoeken bij een bemiddelaar zoals een klachtencommissie, een consumentenorganisatie of een bedrijfsorganisatie;
6. De bemiddelaar en DHL de kans en de tijd geven het probleem op te lossen. Als al deze stappen niet het gewenste resultaat geven, is het aanspannen van een rechtszaak mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het pakket niet bezorgd en zegt de bezorger van DHL dat het wel bezorgd is. Ben je misschien aangereden door de bezorgdienst van DHL?
Het maakt wel uit waarover u wilt procederen en waarom?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De meeste paketten die ik verstuur komen ofwel niet aan of komen gewoon terug. Doorgaans is daar geen reden voor. Laatst bleek dat de labels die ik had uitgeprint onvolledig waren. Ik had dus wel het volledige adres ingegeven (dat kan ook nog gezien worden in mijn geschienis op de website van DHL) maar op de labels stond het adres maar half. Daar let je natuurlijk niet op als je het label uitprint en op je pakket zet. Ik heb gevraagd dat ze om te beginnen al op z'n minst zouden erkennen dat hun systeem daar een fout heeft gemaakt maar dat doen ze niet. Evenmin komt er een gevolg op mijn klachten naar verschillende vermiste paketten. Ik moest een claim daarvoor indienen zodat ze een onderzoek konden starten maar sommige claims dateren van een paar maanden geleden. Ik stuur verder geen verboden goederen of ik overschrijd het max toegelaten gewicht niet en de nodige documenten zitten er altijd bij en zo. Ze weten zelf niet waarom het terugkomt en vragen telkens dat ik een claim zo indienen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Godmelijaar, mis ik iets.
U print adreslabels uit, maar let er natuurlijk?? niet op of de print goed is en ziet dus niet dat het adres er niet volledig opstaat. Hebt u het papier dat bedrukt moest worden misschien aan de linkerkant van de printer gelegd ipv aan de rechterkant? U plakt de adreslabels met een onvolledig adres op de pakketten en u verbaast zich erover dat de pakketten niet aankomen.
Hebt u een Belgisch verzenddepot van de pakketpost waardoor u zoveel pakketten moet versturen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij het verzenden dient het adres volledig zijn en leesbaar te zijn. Dat DHL zorgt voor labels kunt je in het algemeen geen rechten ontlenen. Behalve dat DHL correcte labels dient leveren als je daar voor betaald. Dus je kunt verwachten dat je correct labels kunt krijgen, maar de verwachting dat het juist bezorgt wordt door slecht labels niet. Nu is het wel een situatie van welles en nietes. De vraagsteller heeft een ander kijk op de zaken dan DHL. Je kunt een rechtszaak aanspannen en mogelijk ook winnen, want ook bij acceptatie of afhalen van de pakketten dient gecontroleerd te worden of het pakket bezorg kan worden. Is het niet te groot of te klein. Is de adreslabel leesbaar en compleet. Zonder advokaat is de kans kleiner op winnen van een rechtszaak en de rechter of griffier zal ook kijken of de rechtszaak een kans van slagen heeft voor dat deze geopend wordt. De griffier bepaalt wanneer het voor de rechter komt en de hopeloze zaken die worden niet hoog op de rol of de agenda gezet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
DHL zorgt niet voor de kant-en-klare adreslabels, DHL zorgt ervoor dat de klant de adreslabels kan uitprinten.
Als de labels niet volledig uit de labelprinter komen,zijn waarschijnlijk de voorkeursinstellingen van de labelprinter niet op de juiste afmetingen ingesteld. De verzender (de klant dus) moet de juistheid van de adreslabels wel controleren voordat hij deze op de pakketten plakt.
19belle87
6 jaar geleden
Je kan ook ff voor gratis advies langs juridisch loket of kijken naar inloopspreekuren van advocaten voor gratis advies

Antwoorden (1)

Om een rechtszaak te beginnen heeft u een advocaat nodig.
Die kunt u rechtstreeks benaderen, maar ook via een rechtswinkel (gratis) of via uw rechtsbijstandsverzekering, mocht u die hebben.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
DHL verwijst bij fouten en gebreken in de bezorging standaard naar de verzender met de eis dat deze verzender namens de ontvanger een klacht indient.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt dus in dit geval, de vragensteller is de verzender en plakt er soms adreslabels op met een onvolledig geprint adres.
Een rechtszaak met enig succes voor de vragensteller lijkt mij een klein wondertje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een rechtszaak zonder advokaat is mogelijk. Want alleen de verzender kan DHL aanklagen. En advokaat kan zijn client daar in bijstaan en advies geven. Het kan dus wel zonder advokaat, maar niet zonder client.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Je kan ik bepaalde zaken, bestuurszaken en strafzaken zo wie zo zelf de procedure voeren, soms ook in civiele zaken (contractrecht) kan je zelf een procedure entameren. Je moet dan wel een dagvaarding schrijven en deze door een deurwaarder laten afhandelen, zodat je de tegenpartij voor de rechter krijgt.