In het verleden gold het als hoogverraad als je in een leger van een ander land ging meevechten. Hoe zit dat nu?

Heel wat jonge mannen die de Nederlandse nationaliteit hebben gaan in het buitenland meedoen met opstanden en oorlogen in situaties waar Nederland niet als natie bij betrokken is.
In het verleden gold dat als hoogverraad ( met volgens oorlogsrecht, zeer zware straffen tot en met de doodstraf) .
Nu is de wetgeving wel veranderd, maar is strijden in een vreemd leger of guerrillagroep etc. zomaar toegestaaan? tenslotte zijn heel wat van die knapen seriemoordenaars. Ze gaan daar niet naartoe om een sportieve trektocht te houden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Hoogverraad (art. 93 Wvs) : "De aanslag ondernomen met het oogmerk om het Rijk geheel of gedeeltelijk onder vreemde heerschappij te brengen of om een deel daarvan af te scheiden, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Dat is nog wat anders dan gaan dienen in een vreemd leger. Toch heeft ook dat gevolgen:

Rijkswet op het Nederlanderschap (1984) artikel 15, lid 1
"Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
e.indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is."
Computoon
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
is al 30 jaar onveranderd