Kan iemand die in Nederland levenslang heeft gratie aanvragen?

Mohammed B heeft levenslang gekregen voor de moord op Theo van Gogh.
Levenslang zou normaal betekenen dat je ook echt levenslang hebt maar in het verleden zijn meer mensen vrij gelaten die levenslang hadden.
Mijn vraag is: kan iemand die in Nederland levenslang heeft gekregen(zoals Mohammed B) na een bepaald aantal jaren gratie aanvragen met een kans van slagen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou tegen alle wetten ingaan. Eerst iemand levenslang geven en daarna weer vrij laten. Maar ik neem aan dat dit in Nederland heel gewoon zal zijn. Ik durf er alles om te verwedden dat bv. Mohammed B binnen 5 jaar weer vrij op straat loopt. Met dank aan ons fantastische rechts-systeem.

Het beste antwoord

Het kan wel, maar niet met redelijke kans van slagen. Gratie wordt vooral verleend als er nieuwe feiten aan het licht komen die de rechter anders hadden kunnen doen beslissen, of als verdere straf nutteloos lijkt omdat de gevangene bijvoorbeeld dodelijk ziek is en de rest van zijn leven toch al in een ziekenhuis door kan brengen.

Overigens wordt in de praktijk al even geen gratie meer verleend aan levenslang gestraften. Niet één van de veroordeelden die sinds 1970 in Nederland een levenslange gevangenisstraf heeft opgelegd gekregen, heeft tot nu toe gratie gehad.

Nee dus, Mohammed B zou niet echt een kans van slagen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gratie aanvragen kan, als voorbeeld noem ik de drie van Breda. Of het kans van slagen heeft is zeer de vraag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zeker als er grote maatschappelijke weerstand is, geen minister wil zijn vingers hier aan branden, laat staan het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. En als er redenen zijn om die gratie te verlenen heeft hij ook kans van slagen.

Stel dat hij volkomen omslaat en vanuit de cel weet te bewerkstelligen dat de intergratie problemen in Nederland worden opgelost en hij een nobelprijs voor de vrede krijgt (onwaarschijnlijk, maar het kan). Dan heeft een gratie verzoek zeker een goede kans van slagen. Maar daarvoor moet je wel heel duidelijk en heel erg overtuigend bewijzen dat je veranderd bent. Meer dan een simpel 'sorry'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer is voor het laatst in Nederland gratie verleend aan een levenslang gestrafte omdat hij aannemelijk had weten te maken dat hij was 'veranderd'? Ik ken die grond voor gratie helemaal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een onderdeel van het verkrijgen van gratie. Als je nog 2 maanden te leven hebt krijg je (tenzij het gaat om oliecontracten met iran) geen gratie als je geen enkele spijt hebt van je daad en er gerede kans is dat je het nogmaals zou doen. Dus ja, veranderd zijn is wel degelijk een basis voor het verkrijgen van gratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt niet-veranderd-zijn (of beter gezegd een reëel risico van recidive) een uitsluitingsgrond voor gratie, dat is iets heel anders dan dat veranderd-zijn een grond is voor gratie. Iemand kan nog zo'n spijt hebben en dat nog zo goed kunnen aantonen, op die grond krijg je geen gratie.
Gratie aanvragen heeft in dit geval weinig kans van slagen, de beslissing wordt gemaakt door de minister van justitie en ondertekend door de koningin. Maar juist de regel dat er rekening wordt gehouden met, de gevoelens in de samenleving, geef ik Mohammed B weinig kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan: beste bea, what up? ik wou graag naar almere muziekwijk en een zakje met alleen groene m&m's. nee heb je....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vakantie is wat anders. Dat heeft de moordenaar van Pim F. ook deze week gekregen. Het is maar goed dat niemand dat wist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Folkert had dan ook geen levenslang, ben benieuwd of, wanneer de oma van Mo B zou komen te overlijden, Mo B ook naar de begrafenis zou mogen.
In het algemeen ja, na 2/3 van de straf en goed gedrag kun je gratie krijgen.
In dit specifieke geval is de kans klein dat hij gratie krijgt, omdat dit te gevoelig ligt.