Kun je je geslachtsnaam jaren later nog wijzigen? (Zie uitleg)

Stel dat je biologische vader is overleden. Je moeder hertrouwt. En je stiefvader adopteert jou wanneer je 12 jaar bent. Je geslachtsnaam van je biologische vader wordt dan gewijzigd in de geslachtsnaam van je stiefvader. Jaren later besluit je je geslachtsnaam van je overleden biologische vader terug te willen of de meisjesnaam van je moeder te willen dragen. Kan dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat 'de geslachtsnaam van je biologische vader gewijzigd wordt in de geslachtsnaam van je stiefvader'? Dat is heel uitzonderlijk en al helemaal niet standaard ofzo. Als dat wel gebeurd is kun je de naam wel weer terug veranderen of de naam van je moeder aannemen maar dat doen ze echt niet zomaar, zeker niet bij 12 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad niet standaard dat je geslachtsnaam van je biologische vader wordt gewijzigd. Maar wanneer je moeder hertrouwt en haar nieuwe partner, je stiefvader dus, ervoor kiezen dat jij de geslachtsnaam krijgt van je stiefvader, dan krijg je de geslachtsnaam van je stiefvader, indien je stiefvader jou adopteert en ontstaat er een familierechtelijke betrekking tussen je stiefvader en jou. Een vriend van mij wil dus dat er geen familierechtelijke betrekking meer bestaat nu hij wil trouwen en voorkomen dat zijn nageslacht de geslachtsnaam van zijn stiefvader zullen dragen, omdat hij geen goede herinneringen heeft aan zijn stiefvader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja hoor dat kan, er moeten redenen voor zijn en die zie ik wel. Lees alles hier: https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/achternaam-wijzigen/

Het beste antwoord

Ja dat kan als je voldoet aan de onderstaande artikelen van het Burgerlijk Wetboek:

"U wilt de naamswijziging die plaatsvond voordat u meerderjarig werd ongedaan maken
Is uw naam gewijzigd toen u minderjarig was? Dan kunt u bij Justis een verzoek indienen om deze verandering ongedaan te maken. U krijgt dan de achternaam die u oorspronkelijk had. Er moet wel sprake zijn geweest van een naamswijziging op basis van artikel 3 van het Besluit geslachtsnaamswijziging of op basis van artikel 253t, vijfde lid, van het Burgerlijk Wetboek Boek 1. Anders is de wijziging niet mogelijk."

Klik in de bron op de artikelen en je wordt doorgelinkt.