mag je op straat (een minieme hoeveelheid) softdrugs bij je hebben?

ik las ergens dat een jongen met drugs bij zich bekeurd is omdat het met zich meedragen van drugs - in welke hoeveelheid ook - door de APV verboden zou zijn. kan daar iets van kloppen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tilborghs, Dan was de persoon ouder dan 18 jaar en had hij meer dan 5 gram en minder dan 30 gram softdrugs bij zich, of hij bevond zich in een in de plaatselijke APV omschreven verboden gebied.

Voor personen vanaf 18jaar geldt het gedoogbeleid.
Bij het bezit vanaf vijf gram of vanaf vijf hennepplanten gaat het OM in principe altijd tot strafvervolging over.
Het gedoogbeleid geldt niet voor personen beneden de achttien jaar. Voor hen geldt dat het bezit van welke hoeveelheid softdrugs dan ook altijd strafbaar is. Zij worden doorverwezen naar het Bureau Halt.
Een Halt-straf is niet vrijblijvend: als een jongere niet meewerkt aan zijn Halt-straf, komt hij alsnog in contact met Justitie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er zijn twee antwoorden gegeven, ze zijn allebei, vanuit een net ander perspectief, even goed. ik ga dus geen beste antwoord selecteren

Antwoorden (2)

Dat ligt er dus aan volgens de APV van welke gemeente dat is; elke gemeente stelt in principe zijn eigen regels op. Maar over het algemeen mag je inderdaad niet met drugs over straat, ook niet met een heel klein beetje.
Eigenlijk mag je het helemaal niet hebben, maar wordt het gedoogd ; binnen de koffieshop of thuis. Wat natuurlijk vreemd is, want je zult het toch van punt a naar punt b moeten brengen, maar DAT mag dus vaak niet. In de praktijk zul je 5 gram of minder (een hoeveelheid die nadrukkelijk bestemd of geschikt is voor eigen gebruik) niet in de problemen komen. Maar in sommige gemeenten of gebieden -afhankelijk van de plaatselijk geldende APV - dus wel; dan wordt het niet gedoogd en ga je op de bon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Volgens mij gaat het APV-verhaal over GEBRUIK.
Je link:
"Maar om overlast te voorkomen, kunnen gemeenten in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen dat drugsgebruik in aangewezen gebieden wel strafbaar is." Aan het einde van je link staat min of meer mijn antwoord.
SimonV
8 jaar geleden
Echter elders lees ik in een APV:
"Het is verboden op of aan de weg, op een andere voor publiek toegankelijke plaats of in een voor publiek toegankelijk gebouw middelen als bedoeld in de artikelen 2 of 3 van de Opiumwet of daarop gelijkende waar te gebruiken, toe te dienen, dan wel voorbereidingen daartoe te verrichten of ten behoeve van dat gebruik voorwerpen of stoffen VOORHANDEN TE HEBBEN."
In dat geval is BEZIT inderdaad ook niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, een echt goede link kon ik niet vinden. Ik weet wel dat de APV per gemeente nogal kan verschillen, en dat de vraag dus niet zondermeer voor elke plaats te beantwoorden is. Bovendien is het ook niet te beoordelen of de bekeurde jongeman in kwestie daadwerkelijk een minieme hoeveelheid bij zich had ; dat kan natuurlijk heel goed meer geweest zijn. Kortom, soms mag het, soms mag het niet, en als het niet mag, kun je daarvoor een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar maakt het uit wat de APV zegt? Ook zonder verbod per APV is het verboden, alleen vanwege het gedoogbeleid wordt het in principe niet vervolgd en is het bij betrapt worden een kwestie van afstand doen en klaar. Of betekent een verbod in de APV dat er toch vervolgd wordt in zo'n geval?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Soms mag het wel en soms mag het in sommige gemeenten niet" is niet juist. Wat wel en niet mag staat duidelijk in de opium wet.
De regels voor drugs in Nederland hangen samen met afspraken die gelden voor de wereld.
In de APV kan een gemeente wel strenger optreden door gebiedsdelen aan te wijzen waar het gedoogbeleid niet geldt in verband met overlast. Gebruikt men in zo'n gebied softdrugs, dan kan men altijd worden aangehouden of een boete krijgen, ongeacht de hoeveelheid die men bij zich heeft.
.
De regels rondom drugsgebruik en -bezit.
In Nederland is het voor iedereen verboden om drugs te hebben.

Als je jonger bent dan 18 jaar is het kopen, bezitten en/of verkopen van (soft)drugs altijd strafbaar.
Er is een uitzondering gemaakt voor mensen die ouder zijn dan 18 jaar. Voor hen geldt dat zij bij ontdekking van het bij zich hebben van een kleine hoeveelheid softdrugs(alleen voor eigen gebruik, maximaal vijf gram) geen boete krijgen maar het wel in moeten leveren.
Het gedoogbeleid betekent dat niet altijd actief opgespoord of vervolgd wordt door het OM. Echter, bij ontdekking worden de drugs altijd ingenomen, elke gram! Alleen bij max 5 gram wordt men niet vervolgd (geldt voor 18jaar en ouder)
Het is niet de APV die deze heeft bepaald, alle regels en straffen die te maken hebben met drugs staan in de Opiumwet.
Ondanks dat een minimaal softdrugsbezit voor personen van 18jaar en ouder niet strafbaar is, kunnen gemeente in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opnemen dat drugsgebruik in aangewezen gebieden wel strafbaar is. Gebruikt men softdrugs op die plekken dan kan men worden aangehouden of een boete krijgen.

Toegevoegd na 22 minuten:
In het strafrecht bestaat het opportuniteitsbeginsel, ook wel gedoogbeleid genoemd. Dit houdt in dat het Openbaar Ministerie kan afzien van vervolging van strafbare feiten als daarmee een hoger algemeen maatschappelijk belang wordt gediend. Voor het drugsbeleid is dit de volksgezondheid en de openbare orde.