Mag je op een inbreker schieten met een luchtbucks ?

Mag je op een inbreker schieten met een luchtbucks ? Stel je voor je word wakker door een raar geluid in je huis.
je gaat naar beneden met je bucks in je handen.
Je geeft een waarschuwing dat hij weg moet gaan.
Hij komt agressief op je af mag je dan uit zelfverdediging schieten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.7K

Antwoorden (4)

Als het uit zelfverdediging is, dan ja. Als er niks dreigends gebeurt kan het twijfelachtig zijn maar als het puur uit zelfverdediging is, is het in Nederland niet strafbaar.

Toegevoegd na 9 uur:
Zie bron
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het zelfverdediging is een buks mag niet geladen worden bewaard. Geef een link voor je bewering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als iemand je aanvalt heb je het recht om jezelf te verdedigen. En wat betreft de buks: je kan hem ook eerst laden en dan naar beneden gaan (hoeft dus niet per se geladen bewaard te zijn)
Ja uit zelfverdediging mag het wel maar niet op het hoofd zodat hij doodgaat dan is het geen zelfverdeding meer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het zelfverdediging is een buks mag niet geladen worden bewaard. Geef een link voor je bewering.Hoe kom je erbij dat het zelfverdediging is een buks mag niet geladen worden bewaard. Geef een link voor je bewering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan toch ook gewoon laden en dan naar de inbreker gaan
Je mag jezelf of een ander verdedigen. Ook indien dit de dood van de (in dit geval) inbreker betekent.

Wat hierbij wel belangrijk is, is dat het geweld wat je gebruikt niet buitenproportioneel is. Wat je zelf al aangeeft, eerst zeggen dat de inbreker weg moet gaan. En pas als de inbreker geweldadig wordt, mag je jezelf dus verdedigen.

Niet zonder waarschuwing oid meteen afschieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het zelfverdediging is een buks mag niet geladen worden bewaard. Geef een link voor je bewering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ron, de vraag is of een inbreker schieten mag, niet of je een geladen buks mag hebben. Op dat eerste is het antwoord van miccie juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat als de inbreker weggaat nadat je het hem gevraagd hebt? (-:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Destroyer, dan zou je dus ook geen geweld moeten gebruiken. Je mag 'm wel vasthouden tot de politie is gearriveerd.
ronron1212
9 jaar geleden
Een niet geladen buks moet dus eerst geladen worden om te kunnen gebruiken. Schieten mag al niet dus waar hebben we het over overdreven geweld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overdreven geweld kan ook bv iemand doodslaan of -schoppen zijn. Er is in elk huis vanalles te vinden wat als wapen zou kunnen dienen. Het gaat hierbij niet eens in het specifiek om een buks.
Het lijkt mij geen goed idee een agressief iemand met een luchtbuks te beschieten, dat wekt alleen maar meer agressie op.
Een boze inbreker weer je niet af met maar een luchtbukskogeltje.
Maar je mag wel proberen hem knock out te slaan met de kolf van de buks.
Of de loop in zijn oog steken.