Feestje bij de buren: Mag ik hiervoor de politie bellen wegens geluidoverlast?

Mijn buren houden op dit moment een feestje in hun achtertuin. Al 6 uren horen we niets anders dan harde muziek, dat is echt heel erg irritant. Het is echt zo hard, dat het onmogelijk is om het niet te horen. Is dit vorm van geluidsoverlast en heb ik het recht om bijvoorbeeld de politie in te schakelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
71.3K

Het beste antwoord

In dit geval heeft u het recht om de politie te bellen.
Toch zou ik zelf eerst even langs gaan met de vraag of het iets zachter kan, omdat u er last van heeft. Dit zou ik wel netjes aanpakken want daar zult u hoogstwaarschijnlijk het meest mee bereiken. Willen ze echt niet stoppen? Dan kunt u de politie bellen. Maar denk wel goed na, de band met de buren zal er absoluut niet beter op worden. Als u ooit zelf een feestje houdt zijn zij de eersten die de politie bellen. (Oog om oog, tand om tand, zeg maar) Als het u dat waard is zou dus de politie kunnen inschakelen.

(Heeft u een goede reden waarom het stil moet zijn? Bijv. jonge kinderen, de dag daarop een tentamen of er de volgende dag heel vroeg uit? Dan zullen mischien uw buren u beter begrijpen en ook daadwerkelijk zachter doen.
Heeft u niet echt een hele belangrijke reden voor het nodig hebben van stilte? Vraag u dan of u dit echt niet voor een keertje door de vingers kunt zien.)

Ik hoop dat u hier wat aan heeft, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zou het eerst zelf kunnen vragen of het iets zachter kan en helpt dit niet dan kun je alsnog de politie inschakelen,maar dan weten de buren wel dat het van jou af komt of je vraagt niets en belt gelijk de politie,zeg er dan wel bij dat je buren het niet hoeven te weten dat het telefoontje van jou af komt of je moet hier zelf geen problemen mee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie zal zeer waarschijnlijk eerst vragen of je zelf al langs bent geweest
Recht, ik meen vanaf 22h wel ja maar is het niet verstandiger om eerst even langs te gaan en te vragen of ze er iets aan kunnen doen. Ik zou niet snel de politie naar mijn buren sturen, probeer daar toch altijd een goede band mee te hebben. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk na 22h daarna mogen ze rustig doorgaan.

Maar is dit vaker het geval? Zo ja ben je toen al een x langs geweest? Als dit de eerste x is zou ik niet te moeilijk doen tenzei de muziek echt te hard staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wss heb je geen goede relatie met je buren, anders hadden ze wel wat van te voren overlegd. Daarom worden in onze buurt de buren altijd uitgenodigd zodat ze geen last hebben van geluidsoverlast.
Verder Is het aan je zelf om de politie te bellen als het idd zo hard is heb je daar zeker recht op, maar de relatie tot de buren zal er niet beter op worden maakt je dat niks uit dan zou ik bellen. Vind je dat wel vervelend en is het eenmalig( niet te vaak van die feesten) dan zou ik proberen de avond vol te houden en het zo laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overlast is natuurlijk een subjectief begrip, maar je kan altijd bellen met de politie. eerste vraag zal dan zijn wat je zelf hebt gedaan om de overlast te beperken. Als jij een goede reden hebt om niet in gesprek met de buren te gaan zal de politie (als er tijd voor is) actie ondernemen. Na 22 hr is het inderdaad eenvoudiger om van overlast te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bijna nooit voorkomt, zou ik het maar een keer verduren. Later even langsgaan en vragen of ze je het de volgende keer willen vertellen vantevoren, zodat je bv kunt uitgaan of bij iemand logeren.