Er lijkt veel mis te gaan met de bezorging door PostNL. Is daar toezicht op? Bestaan er sancties, als het bedrijf niet de gewenste prestaties levert?

De NS krijgt een boete opgelegd door het ministerie van Infrastructuur, als treinen te vaak niet op tijd rijden. Hoe zit dat met PostNL, als post niet wordt bezorgd, zoek raakt of geopend/beschadigd op de deurmat valt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Ja, PostNL wordt gecontroleerd.
Ter informatie vooraf: Van oudsher werd toezicht gehouden door de Opta. Zie voor een toezichtmaatregel bron 2. Vanaf 1 april 2013 is de Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) gefuseerd met de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma). Zie bron 3.

De nieuwe toezichthouder is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) Die is per 1 april 2013 van start gegaan Op 2 april 2013 heeft de Autoriteit Consument & Markt haar nieuwe website: www.acm.nl gestart. Zie bron 1.

Sinds april 2009 is de postmarkt volledig vrijgegeven voor concurrentie. Daardoor kan post niet alleen door PostNL, maar ook door andere postbedrijven zoals Sandd worden bezorgd. Vooral voor grote verzenders van zakelijke post zoals banken, de Belastingdienst en verzekeringsbedrijven levert dit meer keuze op.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de postmarkt. Dit betekent onder andere dat gecontroleerd wordt of postbedrijven voldoende veilig omgaan met post van verzender tot ontvanger. Ook wordt gecontroleerd of postbedrijven een klachtenregeling hebben.

PostNL heeft de verplichting om vijf dagen in de week post te bezorgen in Nederland. Daarbij moet over een jaar genomen minimaal 95% van de brieven op de dag na verzending worden bezorgd. PostNL bezorgt geen post op zondag, maandag en officiële feestdagen. Rouwpost en medische post worden wel op maandag bezorgd. ACM controleert of PostNL aan deze verplichtingen voldoet.

Toegevoegd na 21 minuten:
Sancties: nog maar net 2 jaar geleden was er sprake van dat er een boete van € 450.000 aan Post Nl zou worden opgelegd, als de prestatie niet beter werden. Slechts 92,6% van de post werd binnen 1 werkdag bezorgd. Het liep met een sisser af. Post NL verbeterde de prestaties naar ruim 95%.

Over de bevoegdheden van de fusieorganisatie (superwaakhond) ACM: lees
http://www.vno-ncw.nl/Publicaties/Forum/Pages/Nieuwe_toezichthouder_ACM_wordt_Big_Brother_17651.aspx
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is het enige antwoord, maar zó volledig, dat het geen toevoeging nodig heeft. Ik ben dik tevreden. Bedankt!