Is het niet toegestaan om de leerlingen na de bel te laten blijven zitten?

Hallo,

Ik zag dit afbeelding op Facebook in het Engels, dat zegt dat het niet toegestaan is om de leerlingen na de bel te laten blijven zitten. Geldt dit ook in Nederland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
54.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet niet alles geloven wat op internet staat. Zoals je weet kun je van alles in elkaar flansen en uploaden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De leraar kan absoluut tegen de klas zeggen dat ze tot sint juttemis moeten blijven zitten. Als jij dat geen zin in hebt, opstaat en naar huis gaat dan kan hij daar verder niks aan doen. Of je dan de volgende dag weer welkom bent op school is natuurlijk de vraag, maar je zit niet gevangen.

Het beste antwoord

De Geneefse conventie waar naar verwezen wordt is een recht welke alleen geld in oorlogstijd. Deze conventie bepaald de rechten en de behandeling van burgers, krijgsgevangenen en gewonde soldaten tijdens de strijd. Deze conventie is geenszins van toepassing op scholieren die moeten blijven zitten.

Je zou, als je heel creatief bent, kunnen zeggen dat het moeten zitten blijven in strijd is met artikel 5 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) waarin staat dat iedereen vrij is behalve bij wet uitgezonderd (veroordeelden etc).
Toch zou ik het gewoon op de huisregels van school gooien. Als iemand echt weg wil mag niemand hem tegen houden, maar er kunnen wel consequenties aan vast zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik denk dat deze afbeelding gewoon in elkaar geprutst is door een handige leerling, die geen zin heeft in nablijven. Wel een leerling met humor en een iets andere manier om de wetten te interpreteren
anneliez
9 jaar geleden
Wat er staat is dat niet de héle klas na mag moeten nablijven, gezien als collectieve straf. Het kan niet dat alle leerlingen uit die klas gezamenlijk iets overtreden hebben. Dus je mag niet de hele groep verantwoordelijk maken voor wat een of een paar personen misdaan hebben. Dat is in Nederland natuurlijk net zo. Alleen staat dat niet in een wet, maar behoort het tot de normale maatschappelijke regels.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel, vraag gesloten!