Is het zo dat een verhuurder kan opdraaien voor schulden van zijn huurder die op hetzelfde adres woont?

Is dit ook zo in Nederland?
Een vriend van mij vertelde mij dit vroeger eens dat zij een deurwaarder aan de deur hadden die begon om de ganse inboedel op te schrijven om beslag te leggen om daarmee de schulden te betalen van de persoon die op hetzelfde adres woonde...
Om dit te vermijden hebben zij die schulden dan maar zelf betaald.
Kan zoiets?
Blijkbaar heeft een huurder in België meer rechten dan een verhuurder!?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Uw verhaal is gedeeltelijk waar.
In beginsel legt de deurwaarder alleen beslag op goederen van de schuldenaar maar omdat hij zo niet kan zien wat van derden is legt hij beslag op alles.
Derden zal dus moeten bewijzen met bijv. aankoopbonnen wat zijn eigendom is op dat adres.
Als derden dat niet kan aantonen gaat de deurwaarder er van uit dat deze bij de schuldenaar horen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ligt aan de constructie van de (onder)huur die je hebt toegepast. Als iemand op hetzelfde adres staat ingeschreven en er is geen huurcontract opgesteld voor de (onder)huur van het gedeelte waar de huurder woont dan zijn voor de wet de huurder en verhuurder gezamenlijke bewoners van het pand en vormen ze één huishouden. Heeft één van hen een zodanige schuld dat de deurwaarder beslag komt leggen dan kan de deurwaarder beslag leggen op alle goederen in dat huis.

Heb je wel een huurcontract opgesteld dan wonen er wel meerder mensen op hetzelfde adres maar vormen ze gescheiden huishoudens. Komt een deurwaarder beslag leggen dan mag hij/zij alleen beslag leggen op de goederen binnen het huishouden van de (onder)huurder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wat ingewikkelder als je hier schetst. Je draait in principe niet op voor de schulden. Maar jij bent dan wel degene die moet gaan aantonen dat de in beslag genomen inboedel niet het eigendom is van de schuldenaar, dat kan wel eens lastig zijn. En dat is ook precies wat in jouw bron staat. Dus voorkomen is beter dan genezen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, bedankt voor de aanvulling. De schulden staan op naam van die persoon. Daar ben je (tenzij je getrouwd bent in gemeenschap van goederen) niet verantwoordelijk voor.