Boiler defect gegaan tijdens onderhoud, wie is verantwoordelijk?

Tijdens het gebruikelijke onderhoud van een boiler is een essentieel onderdeel kapot gegaan. Dit bleek nadat alles terug gemonteerd was.

Het is niet zo maar een lullig onderdeeltje, maar kosten hiervan zijn rondom de € 1.000,-.

Boiler was net 2 jaar oud, tijdens het onderhoud werd nog benadrukt door de monteur dat er amper vuil in zat. Zag er nog enorm goed uit.

Nu wil het installatiebedrijf die het onderhoud hebben gepleegd, niks vergoeden. Ja, een voorstel van ze was dat ze de montagekosten voor hun rekening namen.

Hoe sta ik nu eigenlijk in mijn recht? Naar mijn mening hebben zij dit veroorzaakt en zij gooien het nu op een samenloop van omstandigheden en toeval.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haal er een andere deskundige bij, die kan beoordelen waardoor de boiler stuk is gegaan, met dat rapport sta je sterker als het hun fout is, je kunt ze dan iets ondernemen.
SimonV
9 jaar geleden
Van een twee jaar oude boiler mag je verwachten dat essentiële onderdelen nog lang kunnen functioneren.
Of het onderdeel door de monteur of door een fabricagefout stuk is gegaan, doet er dus niet toe.
Het installatiebedrijf is hiervoor aansprakelijk.
SimonV
9 jaar geleden
Het maakt niet uit of de boiler voor bedrijfsmatige doeleinden werd gebruikt, de garantie blijft hetzelfde.

Antwoorden (1)

Punt 1. Lees de algemene voorwaarden van het onderhoudbedrijf en m.n. aansprakelijkheid en garantie. Dat is wat je afgesproken hebt.

Punt 2. Er moet nog garantie op de boiler zitten (doorgaans is dit 10 jaar of meer). Dus onderdeel onder garantie laten komen en installatiebedrijf voert gratis uit (zoals je zelf al schrijft).

Als het onderhoudsbedrijf ook de leverancier is kunnen zij het helemaal voor je regelen. Als dit niet het geval is zul je zelf bij de leverancier moeten bestellen. Mogelijk leidt dit tot een discussie maar dan moet het onderhoudsbedrijf je helpen (waarbij zij dus ook aan moeten geven waarom het niet nhun verantwoordelijkeheid is).

Ik hoop dat bovenstaande punten 1 en 2 een beetje helpen want als er allerlei discussies gaan ontstaan dan kan ik je een ding vertellen, dan zit je lang zonder boiler. Misschien moet je dan een consumenten organisatie of een geschillencomissie (waar is het onderhoudsbedrijf bij aangesloten?) gaan inschakelen. Maar dat komt het tempo niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je moet naar het politiebureau gaan, dat is namelijk gewoon strafbaar als je zoiets doet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
cm123, wat is er strafbaar?