Is het in Nederland toegestaan geen huis te hebben?

Is het in Nederland verplicht een woonadres te hebben, in verband met belasting en dergelijke?

Zo ja: is het toegestaan om dat adres enkel te gebruiken als postadres en te leven in, bijvoorbeeld, een eigen loods of je garage?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
17.3K

Antwoorden (3)

Ja, je moet een woonadres hebben. Zonder adres kun je je niet inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) terwijl inschrijvng in de GBA wel verplicht is.

In Nederland mag je niet 'wonen' in een pand dat geen woonbestemming heeft. Maar misschien dat de overheid een oog dichtknijpt als het gebeurt in tijdelijke situaties.

Toegevoegd na 17 uur:
Waar ik schreef: "je moet een woonadres hebben" moet dit zijn dat je in ieder geval een briefadres moet hebben. En dit moet in de GBA zijn vastgelegd. (Denk aan mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats.)

Toegevoegd na 17 uur:
Inschrijving in de GBA gebeurt op basis van een geboorteakte, d.m.v. aangifte of ambtshalve door de gemeente zelf (art 24 wet GBA). Iedere hier geboren Nederlander staat ingeschreven in de GBA. Dit gebeurt dus automatisch nadat aangifte van de geboorte is gedaan bij de burgerlijke stand. Kinderen van vreemdelingen die hier verblijven, worden na de geboorteaangifte ook opgenomen in de GBA als één van de ouders staat ingeschreven in de GBA (art
25 wet GBA). Voor vreemdelingen die zich vanuit het buitenland in Nederland vestigen, zijn voorwaarden gesteld voor de inschrijving in de GBA en het moment waarop dit plaats moet vinden.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat we nu het terrein van 'de politiek' betreden :-) Normaal gesproken heeft elk bouwsel een bestemming. Een pand heeft een woonbestemming, een winkelbestemming, een recreatiebestemming enz. Uit het bestemmingsplan is dit af te leiden.
Er zijn bestemmingsplannen waarin staat dat bewoning van bijgebouwen bij een woning niet is toegestaan. Maar er zijn er ook waarin dit niet vermeld is, om het lastig te maken. De kwestie van het wonen in een -als 'huis' ingerichte garage heeft hier in Brabant in bepaalde dorpen gespeeld (en speelt nu wellicht nog). Dat ging over ouders die woonden in een garage die op de grond stond van hun kinderen, zodat die kinderen hulp konden verlenen als het nodig was of werd. De ene gemeente ging daar soepel mee om en 'gedoogde' deze situatie. De andere gemeente was onverbiddelijk: het mocht niet. Ander voorbeeld: recreatiewoningen. Zoals gezegd: in een bestemmingsplan staat welke bestemming een gebouw heeft. Zo heeft een recreatiewoning de bestemming recreëren. Je mag alleen permanent in een recreatiewoning wonen als deze de bestemming wonen heeft. De gemeente bepaalt dat. Gemeenten kunnen optreden tegen mensen die onrechtmatig in een recreatiewoning wonen. Of dat gebeurt: dat hangt weer van de gemeente af. De ene is streng, de ander hanteert het beleid: 'zolang déze mensen er wonen, mogen ze dat nog, maar 'nieuwe mensen' niet meer.' Kortom, ik kan geen duidelijk 'ja' of 'nee' als antwoord geven. Het is afhankelijk van de bestemming. Als het volgens bestemmingsplan/gemeentelijke verordeningen mag, is er niets aan de hand. (Mits natuurlijk wordt voldaan aan bepaalde voorwarden). Als het niet mag, dan zal de ene gemeente het 'gedogen' en de andere (met het recht in de hand) ertegen optreden. Het beste zou dus zijn, als je het vantevoren aan de gemeente vraagt, om niet het risico te lopen dat je op een goede dag met bestuursdwang je garage-huis wordt uitgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wel. Een woning moet voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de woningwet, daar kan een garage nimmer aan voldoen, dus ook in die garage mag je niet wonen. Overigens hoef je niet ingeschreven te staan in een GBA.
Computoon
11 jaar geleden
Theo: er zijn mensen die hun garage verbouwen tot 'huis', met alles erin wat bij een huis hoort. Dus een garage kan er zeker aan gaan beantwoorden, als je er maar genoeg in investeert. Maar daarmee mag het normaliter op de meeste plaatsen nog steeds niet al wordt het op verschillende plaatsen gedoogd. Wat betreft het GBA: inschrijving is wél verplicht. Zie bijv. artikel 65 uit de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Een 'woonadres' is niet verplicht maar een briefadres moet gegegeven worden. Ook verhuizingen e.d. moeten doorgegeven worden. Artikel 65
1. Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derden van de tijd in Nederland verblijf zal houden, is verplicht zich binnen vijf dagen na de aanvang van zijn verblijf in persoon te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, is hij verplicht een briefadres te kiezen en dient hij zich binnen de gestelde termijn te melden bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 Als in het bestemmingsplan is opgenomen dat het pand een garage is mag men daar niet in wonen mits het bestemmingsplan wordt gewijzigd en de gagrage geheel voldoet aan de eisen die gesteld zijn in het woonbesluit. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/bouwvoorschriften/voldoen-aan-bouwbesluit-2012?ns_campaign=Thema-Bouwen_wonen_en_leefomgeving&ro_adgrp=Bouwregelgeving_bouwbesluit&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=bouwbesluit&ns_fee=0.00&gclid=CMGvntCGwLYCFajLtAodtxwA4g Wat de door jou bedoelde mensen dus doen is een pand aan passen aan het bouwbesluit alvorens er een woonfunctie voor het pand aan te vragen. 2 Als men geen vaste gemeente uit kiest als brief of woonadres gaat artikel 65 ook niet op en kan men zich melden in Den Haag bij het ministerie van binnenlandse zaken om zich te kunnen inschrijven als dakloze.
Computoon
11 jaar geleden
Reagerend op je reactie:
1. Met de 'mits' bedoel je waarschijnlijk 'tenzij'. Anders spreek je jezelf tegen in je antwoord. Dat aanpassen van de garage tot woonruimte heeft natuurlijk pas nut als de gemeente eerst het bestemmingsplan zodanig heeft aangepast dat dit toegelaten kan worden. Anders heeft 'ombouwen' geen nut. Ik durf echter te beweren, dat er ook 'illegaal' garages worden bewoond.
2. I
Met ingang van 1 juli 1998 is de Abw ten aanzien van dak- en thuislozen gewijzigd. Tevens zijn vanaf deze datum ingevolge het Bijstandsbesluit adreslozen 48 centrumgemeenten aangewezen voor de verlening van bijstand aan daklozen zonder (post- of brief)adres.
(Zie http://www.st-ab.nl/prak0206.htm)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals jezelf nu aangeeft hoeft men dus geen inschrijving te hebben in een gemeente.
Zoals de dak en thuislozen is het ook voor jou toegestaan om geen woonadres te hebben, een postadres is dan voldoende (ook voor belastingen), je kunt je eigen ook in bij het ministerie van Binnenlandse zaken in laten schrijven als zijnde dak of thuisloze, mensen die enkel een postadres hebben mogen uit de verplichte ziekteverzekering worden geschreven daar ze niet in Nederland hoeven te verblijven.

Het wonen in een gebouw waar geen woonbestemming op zit is niet toegestaan, het verblijf in een recreatiewoning is toegestaan mits het een tijdelijk karakter heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als niemand je aangeeft dan kan je op een kamping wonen. En je kan in het plaatselijk postkantoor een brievenbus huren. Ook je domicile op het adres van je ouders of vriend plaatsen kan je doen om het systeem te omzeilen. Veel tuinbouwers woonden in het begin gewoon in hun serre omdat ze geen geld hadden om nog een huis te bouwen bij de opstart van hun bedrijf. Niemand die daar iets aan doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het word dus veelal gedoogt
Je hoeft in Nederland geen vaste woon- of verblijfplaats te hebben en je kunt je terdege wel inschrijven in een Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). Zie verder: bron.