Is het bestuursorgaan wettelijk verplicht te melden hoe men een beroep in kan stellen?

Ik heb een geschil met de gemeente. De gemeente heeft me aangegeven dat ik een beroep in kan stellen bij de bestuursrechter. Na bestuursrechtelijke juridische procedures van bijna twee jaar heeft de Raad van State uitgesproken dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is in mijn geschil. Dus ik heb twee jaar besteed aan onnodige juridische procedures. Het feit dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is in dergelijke geschillen, was echter al bekend vóór de gemeente me naar de bestuursrechter heeft gestuurd. Kan ik de gemeente aansprakelijk stellen voor tijd en energie die ik heb verloren door procedures bij de onbevoegde rechter?

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Heeft de RvS gezegd dat er geen sprake is van een 'besluit' volgens het bestuursrecht? Waar ging het geschil ongeveer over?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er bestaan vele wegen om genoegdoening (schadevergoeding bv) te verkrijgen wegens vermeend onrechtmatig overheidshandelen. Een geschil over de rechtmatigheid van een Besluit kan bij de bestuursrechter aan de orde worden gesteld. Daarom heeft de Hoge Raad een voorrangsregel ontwikkeld: de burgerlijke rechter geeft geen eigen oordeel over de rechtmatigheid van een besluit, indien tegen dat besluit beroep bij een bestuursrechter kon worden ingesteld. De bevoegdheid van de burgerlijke rechter is afhankelijk van de aard van het recht waarin de eiser vraagt te worden beschermd.
Een besluit van de Raad van State is hier niet in een paar woorden te vatten en ook niet de plaats om een uitspraak van de Raad van State te duiden. Het bestuderen van zulk een Besluit is geen minutenproces. Door de veelheid van wegen waarlangs geprocedeerd kan worden bij geschillen met overheidsinstanties vraagt dit gespecialiseerde juridische kennis. De waarheid bij geschillenkwesties is nooit ééndimensionaal.
Wouter2011
3 jaar geleden
@ tinus1969
De uitspraak van de RvS meldt duidelijk dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is.
Het geschil gaat over een dwangsom die de gemeente me moet betalen ingevolge art. 8:55d van de Awb. Weet u misschien of het bestuursorgaan verplicht was me aan te geven dat ik bij de burgerlijke rechter een beroep in kan dienen? In het besluit waartegen ik in beroep ben gegaan, heeft de gemeente de bestuursrechter vermeld.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wouter2011,
De Algemene Kamer van de Raad van State heeft in haar uitspraak gesteld dat zij niet bevoegd is om over de over de juistheid van de hoogte van de geëiste verhoogde dwangsom te oordelen. Als het bedrag hoger is dan 25.000 euro kan het conflict uitsluitend aan de burgerlijke rechter worden voorgelegd.
U dient de Uitspraak van de Raad van State te respecteren.
Wouter2011
3 jaar geleden
@JoanDArc Uiteraard respecteer ik de uitspraak van de RvS. Mijn vraag was echter anders. Is de gemeente verplicht in haar besluit JUISTE informatie te melden over mogelijkheden van het beroep tegen dat besluit?

Antwoorden (1)

Als men wil procederen is het niet de andere partij die bepaalt bij welke rechter feiten en omstandigheden getoetst dienen te worden. Als een Bestuursorgaan zegt dat u beroep in kunt stellen bij de bestuursrechter dient men dat te toetsen.
De Bestuursrechter is bevoegd te oordelen over besluiten waarover hij als de ambtenarenrechter, de sociale zekerheidsrechter of de belastingrechter oordeelt. Op grond van artikel 8.89 lid 1 Awb is de bestuursrechter bij uitsluiting bevoegd als de schade is veroorzaakt door een besluit waarover de Centrale Raad van Beroep of de Hoge Raad in enige of hoogste aanleg oordeelt.
Men dient indien men niet zelf de gedegen kennis heeft die nodig is om succesvol te procederen, juridisch advies in te winnen bv. via het Juridisch loket.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact/Juridisch-advies
Als de burgerlijke rechter bevoegd is, kunnen partijen toch afspreken dat zij een arbiter vragen om hun geschil te beslechten. De reden hiervoor kan gelegen zijn in het feit dat het een gespecialiseerde materie is, waarbij de arbiters meer kennis van het onderwerp hebben dan de burgerlijke rechter.
https://teamadvocaten.nl/ondernemingsrecht/taakverdeling-tussen-de-bestuursrechter-en-de-burgerlijke-rechter/
Ik ga ervan uit dat de gemeente geheel te goeder trouw is geweest bij het geven van het advies het geschil aan de Bestuursrechter voor te leggen maar dat de Raad van State na twee jaar en gedegen onderzoek met andere ogen naar het geschil kijkt of tot de conclusie zijn gekomen dat zij niet bevoegd zijn, geheel afhankelijk van de hoogte van de vordering die verzoeker kiest.
Toegevoegd op 25 augustus 2020 21:34: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@JoanDArc
Dank! Dus u vindt dat het bestuursorgaan niet verplicht is burgers te informeren over mogelijkheden voor een beroep tegen zijn besluiten? Waarom meldt elk besluit van het bestuursorgaan wel gegevens voor het indienen van een beroep? Enkel wegens de liefdadigheid?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
https://www.stibbe.com/en/news/2020/june/een-verslag-van-de-afdeling-bestuursrechtspraak-in-2019
De Afdeling bestuursrechtspraak is in sommige zaken eerste en enige rechter en in andere zaken rechter in hoger beroep. Onderaan het besluit van een bestuursorgaan staat vermeld óf en waar u beroep tegen dat besluit kunt instellen.
Onderaan het besluit van een bestuursorgaan staat vermeld óf en waar u beroep tegen dat besluit kunt instellen. In dit geval was de vermelding: bij de Bestuursrechter.
De Raad van State heeft (na grondig onderzoek) geconcludeerd dat in uw onderhavige geval zij niet bevoegd zijn maar wel de Burgerlijke rechter.
Hoger Beroep is niet altijd mogelijk. Onderaan de uitspraak van de rechtbank staat vermeld óf u in hoger beroep kunt en zo ja, waar u hoger beroep tegen die uitspraak kunt instellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Wouter2011, Het feit dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is in dergelijke geschillen, al bekend was vóór de gemeente adviseerde waar u beroep tegen het besluit kon instellen, lijkt mij niet juist.
De Algemene Kamer van de Raad van State kwam tot deze conclusie pas na twee jaar van juridische procedures.
Wouter2011
3 jaar geleden
@JoanDArc
Mijn geschil met de gemeente gaat over een dwangsom ingevolge art 8:55d van de Awb. De uitspraak van de RvS is gebaseerd op meerdere eerdere uitspraken van de RVS in geschillen over een dwangsom ingevolge art 8:55d van de Awb. Deze uitspraken waren al bekend op het moment toen de gemeente me naar de bestuursrechter heeft gestuurd. Dus de gemeente had moeten weten dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Wouter211, Waar het geschil over gaat is mij allang bekend. Ik kan je helaas niet het antwoord geven dat je graag zou horen.
Als je vindt dat je het allemaal zelf zo goed weet, waarom vraag je dan hier gratis juridisch advies. Stel je in verbinding met een advocaat die verbonden is aan een juridisch kantoor gespecialiseerd in Burgerlijk recht en Bestuursrecht en je zult hetzelfde te horen krijgen.
Ik laat het hierbij.
Wouter2011
3 jaar geleden
@JoanDArc Ik weet het niet. Mijn rechtsbijstandverlener, DAS, weet het ook niet. Hierbij heeft DAS ook miskend dat alleen de burgerlijke rechter bevoegd is. Daarom stel ik mijn vraag hier.
Wouter2011
3 jaar geleden
@JoanDArc
Nogmaals dank voor uw tijd. Ik verwijs u echter naar artikel 6:23 van de Awb.
1.Indien beroep kan worden ingesteld tegen de beslissing op het bezwaar of beroep, wordt daarvan bij de bekendmaking van de beslissing melding gemaakt.
2.Hierbij wordt vermeld door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan beroep kan worden ingesteld.
Dus het bestuursorgaan is TOCH VERPLICHT (!!!) te vermelden waar het beroep kan worden ingesteld. Het lijkt erop dat u me heeft geprobeerd te misleiden...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De laatste alinea van mijn antwoord nog maar eens goed lezen:
Ik ga ervan uit dat de gemeente geheel te goeder trouw is geweest bij het geven van het advies het geschil aan de Bestuursrechter voor te leggen maar dat de Raad van State na twee jaar en gedegen onderzoek met andere ogen naar het geschil kijkt of tot de conclusie zijn gekomen dat zij niet bevoegd zijn, geheel afhankelijk van de hoogte van de vordering die verzoeker kiest.
Extra:
De Algemene Kamer van de Raad van State heeft in haar uitspraak gesteld dat zij niet bevoegd is om over de juistheid van de hoogte van de geëiste VERHOOGDE dwangsom te oordelen.