Kan iemand nooit straf krijgen igv handicap als strafbare feiten zijn bewezen?

Gerrit Jan van D., de 69-jarige vader die zijn gezin van de wereld afgesloten hield op een afgelegen boerderij in Ruinerwold, eist een schadevergoeding van 50.400 euro voor de tijd dat hij in voorarrest heeft gezeten. Twee jaar terug staakte de rechtbank de vervolging omdat Van D. door een hersenbloeding niet in staat is om terecht te staan.

Maar kun je nooit gestraft worden dan? Zo ja op grond waarvan?

erotisi
3 maanden geleden
in: Wetgeving
1.8K
Inekez1
3 maanden geleden
Dergelijke beslissingen om wel of niet te vervolgen worden per geval genomen. In dit geval is die man ernstig ziek, zal ook nooit meer beter worden en is hij gedwongen in een (gesloten) zorginstelling opgenomen. Als de vervolging wel verder zouden gaan, zou dat niet alleen een last zijn voor de vader, maar ook voor de betrokken kinderen. Terwijl de vader bij veroordeling dan alsnog in een gesloten zorginstelling geplaatst zou moeten worden. Die schadevergoeding kan hij (of zijn advocaat) wel vragen, maar gaat hij niet krijgen. Het is niet zo dat hij is vrijgesproken. In Nederland is het over het algemeen het doel van een (gevangenis)straf, dat de veroordeelde daar iets van leert voor de toekomst, en om te voorkomen dat hij in vrijheid nieuwe slachtoffers maakt, en om de slachtoffers rust te geven doordat zij zeker weten hem niet zomaar ergens meer tegen te kunnen komen. Dan is zorginstelling net zo effectief.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Moeilijke vraag. Ik vind het officieel niet eens terug, dat ze iemand mogen ontslaan van rechtsvervolging omdat deze niet in staat is de rechtzaak te volgen. Alleen als hij bijvoorbeeld ontoerekeningsvatbaar was TEN TIJDE van het plegen van het misdrijf, niet achteraf. Ik ben benieuwd. Ik volg deze vraag.
ronron1212
3 maanden geleden
Volgens de rechter en deskundige was hij niet instaat de rechtsgang te volgen wegens beperkt begrip van wat er gebeurde in de rechtzaak
ronron1212
3 maanden geleden
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2021951734/ruinerwoldvader-krijgt-geen-schadevergoeding-voor-voorarrest
HannekeJanssen
3 maanden geleden
@HeerVoldemort: dat zijn twee verschillende dingen. Iemand moet in staat zijn te beseffen wat er gebeurt tijdens de rechtszak, is dat niet zo, dan wordt iemand ontslagen van rechtsvervolging - er kan dan niet worden bepaald of iemand schuldig is of niet. Als iemand wél terecht kan staan - begrijpt wat er wordt gezegd, begrijpot waarvan hij wordt beschuldigd - kán de uitkomst zijn dat hij ten tijde van het misdrijf ontoerekeningsvatbaar was - dan wordt dus wel bewezen dat hij deed waarvan hij werd beschuldigd, maar hij krijgt geen straf, maar behandeling.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@HannekeJanssen, ja klopt. Ik zocht op de verkeerde term. Ik zocht naar "ontslag van rechtsvervolging" dan krijg je steeds ontoerekeningsvatbaar of noodweer, wat allen ten tijde van het delict moet zijn. Maar niet dat iemand niet in staat is om de rechtzaak te begrijpen, die heb ik nu wel gevonden.

Antwoorden (1)

Nee, ook al heeft iemand een handicap, dat kan niet direct een vrijwaring zijn om vervolging te voorkomen. Dat zal per geval bekeken worden en afhankelijk zijn van de mate en het soort van handicap.
jc54
3 maanden geleden
Antoni
3 maanden geleden
@jc54, prima antwoord! Niets aan toe te voegen! Een duimpje omhoog voor je antwoord!
erotisi
3 maanden geleden
Maar was het nu het OM dat de vervolging staakte of de rechter die geen veroordeling kon/wilde doen?
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Ik begrijp uit een artikel van RTL dat het OM aan de rechter gevraagd heeft om de vervolging te stoppen.
En dat dit kan volgens artikel 16 wetboek van strafvordering. Indien de verdachte aan een zodanige psychische stoornis, psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap lijdt, dat hij niet in staat is de strekking van de tegen hem ingestelde vervolging te begrijpen, schorst de rechter de vervolging, in welke stand zij zich ook bevindt. Maar daaronder staat ook:
Zodra van het herstel van den verdachte is gebleken, wordt de schorsing opgeheven.
ronron1212
3 maanden geleden
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2021951734/ruinerwoldvader-krijgt-geen-schadevergoeding-voor-voorarrest
erotisi
3 maanden geleden
Toch wel opmerkelijk. Want na zijn vrijlating kon hij weer bij zijn kinderen wonen met de mogelijkheid van opnieuw kindermishandeling.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
Erotisi: ik ken de zaak niet heel precies, maar is de vader vrijgelaten dan? Volgens mij zit hij nog steeds in een inrichting (voor behandeling, zorg dus - niet voor straf?). IN het hupothetische geval dat hij ooit wel zou herstellen dan zou er strafvervolging plaats kunnen vinden.
erotisi
3 maanden geleden
Van D. (69) woonde in Ermelo samen met zijn jongste kinderen. Hij trok bij hen in nadat de rechter afgelopen maart besloot dat een strafproces tegen de man niet mogelijk is. Door gezondheidsproblemen kan de vader zich niet goed verdedigen tegen de aanklachten. Vader Gerrit Jan van D. van het gezin uit Ruinerwold dat momenteel in Ermelo woont, heeft van de gemeente Ermelo een huisverbod van tien dagen opgelegd gekregen. https://www.gld.nl/nieuws/6886973/vader-van-gezin-ruinerwold-mag-huis-in-ermelo-niet-meer-in
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Lekker vaag dit: "Vader van gezin Ruinerwold mag huis in Ermelo niet meer in." "een huisverbod van tien dagen opgelegd gekregen. De man verblijft sinds 28 april tijdelijk elders" "Voor de vader van het gezin is "een plek gevonden in de zorg", aldus een verklaring van burgemeester" 10 dagen huisverbod, tijdelijk elders, plek in de zorg...
Dus woont hij voor 10 dagen in de zorg, komt hij nog terug, is hij al terug?