Mag een woning coöperatie de huur van een sloopwoning jaarlijks verhogen? ?

Enkele jaren geleden is deze huurwoning aan mij opgeleverd. Het was een aftandse woning waar jaren niets aan was gedaan. Alle kit randen waren vergaan, in de badkamer zaten er scheuren in de tegels enz. Ik kreeg er een sloopcontract bij waarin stond dat het binnen 1 a 2 jaar gesloopt zou worden. Toen een kennis en een familielid zagen hoe het huis aan mij was opgeleverd vonden ze dat er een opzichter moest komen. Die verschool zich achter het sloopcontract ; aan deze woningen gaan wij niets meer doen. Inmiddels zit ik hier nu zo'n 6/7 jaar, en in al die tijd is er inderdaad niets meer aan de woning gedaan. De tegels zijn nog steeds gescheurd en de kit randen vergaan. Toch krijg ik zoals nu weer ieder jaar een brief waarin ze kenbaar maken dat de huur omhoog gaat. Hebben zij het recht om de huur jaarlijks te verhogen als het een sloopcontract betreft ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. De huur moet verlaagd worden, naar verhouding van de kwaliteit van de woning.

Antwoorden (2)

Ja, volgens de Leegstandswet, die ook van toepassing is op 'woonruimte in een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning', mag dat.

De VNG schrijft daarover:
Eén keer per jaar kan bij tijdelijke verhuur de huurprijs worden verhoogd.
De regels van de Huurprijzenwet woonruimte zijn van toepassing.
Dat betekent voor huren onder de huurtoeslaggrens een
verhoging die niet hoger is dan het jaarlijks bepaalde maximum.

Als de woning in de geliberaliseerde sector valt en boven de huurtoeslaggrens kan worden verhuurd, mag de verhuurder ook eens per jaar de huur verhogen.
Hij is dan niet gebonden aan de maximumverhoging.
Het maximale huurverhogingspercentage is voor de
geliberaliseerde huurwoningen namelijk niet van toepassing.
Pieter2011
10 jaar geleden
Als de contractduur verlopen is (sloopcontract is van tijdelijke aard, 1 a 2 jaar, na die tijd is het omgezet naar een vast contract) dient het huis te voldoen aan de eisen die aan een woning wordt gesteld.

In deze zal de verhuurder dus iets moeten gaan doen aan uw woning daar uw woongenot beperkt wordt.

Neem omtrent de huurverhoging en de overlast die ondervind van de gebreken contact op met de huurcommissie, deze kan bepalen of de verhoging en de te betalen prijs evenredig is aan het woongenot.

Ook is het verstandig om u aan te melden bij dw woonbond, mogelijk dat zij ook iets voor jullie kunnen betekenen.