Bijstandsmoeder met 5 kinderen krijgt met urgentieverklaring alleen een 3- of 4-kamer appartement. Klopt dit wel?

Omdat ze gescheiden is moet ze haar huidige 6-kamerwoning vrije sector per 1 augustus a.s. uit. Haar kinderen zijn 19, 8, 6, 5 en 3 jaar oud. Op woonnet staan oa 5-kamerwoningen waar maar 3 personen in mogen wonen. Al van alles geprobeerd om dit op te lossen. Vraag me af of ze niet bepaalde rechten heeft waar aan voorbij wordt gegaan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Urgentie na scheiding is al een uitzondering, verder wordt er gekeken naar inkomen, je zal de woning ook moeten kunnen betalen. Je zal het ermee moeten doen, koop stapelbedden en er kunnen meer kinderen op 1 kamer.
http://www.marktplaats.nl/z/huis-en-inrichting/slaapkamer-stapelbedden-en-hoogslapers.html?categoryId=1947
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Urgentie bij echtscheiding of verbreking van een samenwoning wordt alleen verleend als men met de kind(eren) noodgedwongen de huidige woning moet verlaten. Bv omdat men financieel de huur niet op kan brengen zonde huursubsidie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zelfs dan in veel gemeentes niet meer de laatste paar jaar, JoanDArc. Ik denk dat in dit geval de moeder erg veel gelik heeft dat zij in een gemeente woont waar überhaupt in geval van echtscheiding onder voorwaarden nog een urgentie mogelijk is. Daarbij: hoe zou ze een grotere woning kunnen betalen van een bijstandsuitkering waarvan ze vijf kinderen groot moet zien te krijgen? Ik heb om eerlijk te zijn grotere huizen ook nog niet gezien binnen de sociale huurmarkt. Of het moet gaan om eengezinswoningen waar op zolder twee extra slaapkamers zijn gecreëerd, maar vaak zijn dat huizen die oorspronkelijk als 4- of hooguit 5-kamerwoning zijn gebouwd en vaak ook als zodanig worden aangeboden in de krant of op internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, dingdong, lekker wakker: de beschikbaarheid van grotere woningen binnen de sociale woningbouw (of eigenlijk het gebrek daaraan) was nu juist het onderwerp van het antwoord van Joan. Ik moet toch een volgende keer eerst alles lezen voor ik reageer. OTOH kan een 'dubbel' antwoord of dubbele reactie ook een bevestiging geven: ik denk ook dat het vooral hier op vastzit, en niet op de eis van het aantal kamers op zich. Hoewel aan een urgentie ook eisen vast kunnen zitten. In mijn woonplaats mocht iemand met een sociale urgentie (toen die nog werden afgegeven dus) uitsluitend reageren op een appartement of flat, niet op een eengezinswoning. De eengezinswoningen zijn natuurlijk meer gevraagd, en omdat een urgentie echt als doel heeft in zo'n situatie om te voorkomen dat iemand op straat staat of dat bij wijze van spreken een gezin met vier kinderen maandenlang bij de ouders van vader of moeder op een zolderkamer moeten wonen, zitten daar bepaalde beperkingen aan vast. Een urgentie is in zo'n geval een noodgreep, een oplossing die erger moet voorkomen. Als iemand liever groter woont (wat trouwens met vijf kinderen best begrijpelijk is), graag een tuin heeft of liever dichterbij het station wil wonen, kan hij of zij vanuit de toegewezen urgentie-woning altijd verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Trouwens: 5-kamerwoningen waar maar drie personen in mogen wonen, serieus?? Ik zie soms wel dat op grotere woningen alleen gereageerd mag worden wanneer het gezin uit MINIMAAL drie personen bestaat, maar maximaal? Dat begrijp ik niet, wie zou zo'n eis stellen? Ik begrijp dat voor één- of tweekamerwoningen soms maximaal één of twee personen zijn toegestaan, maar in mijn eigen zoektochten ben ik de eis van maximaal drie nog niet tegengekomen en al helemaal niet bij de grotere woningen. Overigens gelden soms niet alle eisen wanneer er sprake is van een urgentie. Ze zou nog na kunnen vragen of ze echt niet op die 5-kamer mag reageren.

Antwoorden (1)

Een vrije sector huurwoning is een huurwoning waarop geen subsidie wordt verstrekt en waarvoor geen huur-regulerende bepalingen gelden. Huren in de vrije sector betekent een (nieuwbouw) woning huren boven de sociale huurgrens. Voor een vrije sector huurwoning kunt u dus niet in aanmerking komen voor huurtoeslag. In 2012 lag de sociale huurgrens, ook wel liberalisatiegrens, op 664,66 euro per maand aan huur. In 2013 lag die grens op 681,02 euro per maand. In 2014 werd de grens opnieuw verhoogd, dit keer tot 699,48 euro per maand.
Misschien is bovenstaande de reden dat de moeder met vijf kinderen een andere woning toegewezen krijgt.

Toegevoegd na 15 minuten:
De liberalisatiegrens per 1 januari 2014 is € 699,48. Dit bedrag is de grens voor de huurtoeslag in 2014. De huurprijzen van een 6-kamerappartement liggen hier ver boven.
Vermoedelijk kan een bijstandsmoeder met vijf kinderen de huur niet opbrengen en wordt er een betaalbare andere woning gezocht voor het gezin. Met 6-kamer of 4-kamerappartement heeft het niets te maken. Het gaat erom of men de huur iedere maand kan betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste JoanDArc, Het gaat er om dat ze 1 augustus op straat staat en er geen sociale huurwoning voor haar is. Daarbij mag ze alleen reageren op 3- en 4-kamerappartementen en dat vind ik vreemd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Anita van der Vaart, bij een urgentieverklaring hoort een zoekprofiel. Bij het toekennen van het aantal kamers gelden uitgangspunten: aantal personen, bv een ouder en aantal kinderen, hoeveel jongens, hoeveel meisjes, leeftijden. Men kan alleen met voorrang reageren op woningen met een beperkt aantal kamers. Bij de beoordeling van de aanvraag wordt geen rekening gehouden met het aantal kamers in de huidige woning. Na de zelfzoektermijn (fase 1) wordt het zoekprofiel in een aantal gevallen aangepast naar wat het gezin minimaal nodig heeft om het huisvestingsprobleem op te lossen. Deze aanpassing kan weer gevolgen hebben voor het aantal kamers waarop met voorrang gereageerd mag worden.
http://www.suwr.nl/index.php?zoeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een plus, niet direct voor je antwoord, maar wel voor je reactie. Duidelijk antwoord deze 2 bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Crea, beantwoorden van dit soort vragen is dat men nooit kan weten of degene die de vraag stelt op de hoogte is van "de gehele waarheid en niets dan de waarheid". Voor individuele gevallen zal men toch moeten zoeken naar bv een pro Deo advocaat Huurrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc, dit gezin staat 1 augustus letterlijk op straat. Zijn er instanties die er benaderd kunnen worden voor tijdelijke opvang? We weten ons geen raad. Al jaren als ouders nauw betrokken bij alle ellende zijn we wel op de hoogte van de volledige waarheid. We hebben al met vele instanties contact gehad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat een 6(of meer)-kamer woning het mooiste zou zijn voor dit gezin is waar. Maar het gaat er om dat ze zo snel mogelijk een dak boven hun hoofd hebben. Zou daarom nu even niet gaan kijken naar "Hoe Krijgen We Toch Een Grotere Woning" maar reageren op woningen waar ze een urgentieverklaring voor hebben. Dan maar even passen en meten en met meer kinderen op een kamer. Is die nood opgelost dan heb je daarna de ruimte om te kijken of er woningen beschikbaar zijn/komen die beter voldoen. Kan eventueel haar kind van 19 niet op zichzelf gaan wonen? Dat zou ook weer ruimte schelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
inderdaad @Gilles, alles aannemen wat nog kan is de enige oplossing om niet op straat komen te staan.
Over het hebben van rechten kan men lange sermoenen houden, maar al eeuwen geldt: waar niet is, verliest zelfs de keizer zijn recht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens heeft een vierkamer woning vaak gewoon een zolder dus daar kun je ook nog 1 of 2 kamers van maken. Wat een onzin dat iemand met 5 kinderen een 6 kamerhuis zou moeten krijgen. Die heeft niets te willen met een urgentie, die moet blij zijn met een dak boven het hoofd en een 4 kamer huis en inderdaad die van 19 kan wel op zichzelf wonen!