hoelang blijft een strafblad staan

Ik ben 2 weken voor mijn 17de verjaardag opgepakt voor winkeldiefstal. Moest toen voor verhoor mee naar het politiebureau. Heb toen ook nog een boete van 200 zoveel thuis gehad en een taakstraf van ong 20 uur. Ik heb ook nog met de kinderbescherming moeten praten. Ik doe nu mijn opleiding juridisch medewerker. Ik moet ik de tweede klas stage gaan lopen bij een juridische inrichting. Ik dacht zelf aan een rechtbank. Maar daarvoor moet je een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen tonen. Ik ben nu bijna 18 en op het moment dat ik die stage moet lopen ben ik 19. Nu vroeg ik mij af of mijn strafblad voor winkeldiefstal dan al verjaard is? En zo niet hoelang blijft hij staan. En kan bik wel alsnog een VOG krijgen?

Ik hoop dat jullie een antwoord hierop hebben !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom stage?
Je hebt al ervaring. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch medewerker???
Dan kan je dit toch zo even opzoeken?

Antwoorden (3)

Als je 18 word dan is alles wat je voor die tijd hebt gedaan en in aanraking bent geweest met justitie niet meer van toepassing.Het kan ook niet worden opgevraagd dus je kunt gewoon een bewijs van goed gedrag krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Dat hangt er vanaf waarvoor je die VOG nodig hebt.

http://www.justis.nl/Producten/verklaringomtrentgedrag/index.aspx

Voor iemand die juridisch medewerker wil worden is dit toch een prima
casus om uit te zoeken?

Kort gezegd houdt dit dus in dat een VOG geweigerd kan worden indien de recidive van het strafbare feit: A. een risico voor de maatschappij oplevert (denk aan moord, doodslag, verkrachting, e.d.) en/of B. het strafbare feit direct te maken heeft met het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagd (denk aan de veroordeelde pedofiel die kleuterleider wil worden).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafblad

De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/politie-justitie/strafblad/vog/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strafblad bestaat niet meer, je krijgt een aantekening in het persoonlijk dossier en verdwijnt nooit meer als je volwassen bent.
In principe wordt de aantekening omtrent gedrag op je 18de verjaardag uitgegumd (blijft wel staan maar rekent niet mee voor een gewone VOG).

Echter ga jij in een omgeving werken waar jou verleden jou zwak kan maken (een belaste achtergrond die misbruikt kan worden waardoor er schade kan ontstaan voor de rechtstaat), dit kan dus bezwarend werken om een VOG te krijgen om in een paleis van justitie te mogen werken, voor andere plekken zal er normaal een VOG worden afgegeven.

Het ligt er uiteraard ook aan wat voor werk je gaat doen in het paleis van justitie, dus gewoon aanvragen en kijken wat er gebeurt.