Een evenement met een naam die in het buitenland al vaker gebruikt is, levert dat problemen op?

Wij organiseren een evenement waarvoor we een naam willen gebruiken die in het buitenland al vaker gebruikt is, in het verleden. Hiervoor willen we een gelijknamige stichting oprichten.
In Nederland (waar het gaat plaatsvinden) is de naam nog niet gebruikt voor een evenement, wel voor een onbeduidend softwarebedrijfje. Moeten we iets regelen om geen gedoe te krijgen, met zowel de buitenlandse (ontmantelde) organisatie als met het softwarebedrijfje? Moet er b.v. een naam geregistreerd worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die naam mag je dus ook voor een evenement niet gebruiken zonder toestemming van het onbeduidend software bedrijfje.
Dit heeft te maken met het zogenaamde merkenrecht.

Het beste antwoord

Vóór je je in allerlei juridische zaken gaat verdiepen, is het in de praktijk vaak veel beter om je eerst een paar dingen af te vragen.

1. Waar in het buitenland werd een festival georganiseerd met dezelfde naam? Het maakt nogal wat uit, of dat Antwerpen, Keulen is, of ergens in Tunesie of Singapore.
2. Hoe groot wordt jouw evenement? Is het een buurtfeestje of wordt het een gigantisch commercieel evenement met duizenden bezoekers?
3. En hoe grootschalig was dat evenement in het buitenland?
4. Hoe uniek is de naam? Met een officiele naam als "Pepsi-Party" moet je misschien uitkijken (of juist niet, omdat het alleen maar reclame is voor Pepsi) maar er zijn zoveel woorden waar geen niemand enige rechten op kan hebben. Sunshine, summer, midweek, super etc.
5. Hoeveel moeite kost het om met een heel kleine toevoeging toch een unieke naam te kiezen? Met het toevoegen van één letter krijg je vaak een heel unieke en leuke naam!
6. Gebruik ook gewoon je gezonde verstand: namen als Flevo of Lowlands kun je niet gebruiken, en is ook onverstandig voor je eigen evenement, omdat het verwarring kan geven.

Kom je er met behulp van bovenstaande toch niet uit, dan zijn er nog 3 andere mogelijkheden.
- Neem de gok, en noem je evenement zoals je dat zelf wilt. Je komt echt niet direct in de gevangenis, en het ergste wat je kan overkomen is een verzoek de naam te wijzigen.
- Neem contact op met de eventuele rechthebbenden en vraag toestemming. Als dat onmogelijk is, dan zegt dat ook al iets.
- Tenslotte kun je (als het echt heel belangrijk is) contact opnemen met een advocaat die is gespecialiseerd in merkenrecht. Dat hoeft niet zo gek veel te kosten, omdat het dan alleen om een advies gaat. Kan bij wijze van spreken telefonisch afgehandeld worden.

Voor wat betreft dat laatste punt: is je evenement grootschalig dan kunnen die advocaatkosten er best vanaf. Is je evenement toch een soort buurtfeestje, dan hoef je echt niet naar een advocaat, en kun je gewoon je gang gaan en alle namen gebruiken die je wilt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, het zou best een een aardig evenement kunnen worden, ik denk dat we het computerbedrijfje maar wat gratis naamsbekendheid moeten beloven...

Andere antwoorden (1)

Die naam mag je dus ook voor een evenement niet gebruiken zonder toestemming van het onbeduidend software bedrijfje.
Dit heeft te maken met het zogenaamde merkenrecht.