In hoeverre kan een baas je wettelijk beperken in hyves en twitter berichten?

Stel ik heb vandaag op mijn werk een kutdag gehad en meld dat op twitter of hyves. Je meld dan eigenlijk iets over je werk.
Heeft je baas dan het recht om te zeggen dat het bericht verwijdert moet worden.
Hoever gaat zoiets?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn geval zou het wel makkelijk te vinden zijn waar ik werk. In dit voorbeeld zou de "kutdag" ook door bv veel regen, tijdens de werkzaamheden kunnen zijn.

Het beste antwoord

dit mag in ieder geval niet:

Smaad
het opzettelijk zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waaraan hij of zij zich schuldig zou hebben gemaakt, zonder dat wordt gehandeld uit noodzakelijke verdediging. Het doel is het aantasten van iemands reputatie of goede naam. De aantasting kan mondeling, bij schrift of bij afbeelding plaatsvinden. Deze laatste varianten vallen onder het begrip smaadschrift.

Laster
het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van feiten te beschuldigen waarvan men weet dat deze niet waar zijn. Het doel is het aantasten van iemands goede naam of reputatie.

(en op hyves en twitter in de baas zijn tijd waarschijnlijk) :)

Schenden van beroepsgeheim
U schendt het beroepsgeheim wanneer u opzettelijk geheimen bekendmaakt, ook wanneer u niet de bedoeling heeft om iemand schade of nadeel te berokkenen. Wanneer u een geheim bekendmaakt door nalatigheid of onoplettendheid, is er geen sprake van schending van het beroepsgeheim.

Hoe u een geheim kenbaar maakt, is van geen belang: u kunt een geheim doorvertellen of in een e-mail vermelden, u kunt documenten doorgeven of iemand bewust op uw scherm laten meekijken. Ook als u een bekend feit bevestigt, schendt u het beroepsgeheim.

wat wel mag:

vrijheid van meningsuiting
de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen

tenzij.......
het aanzetten tot haat, belediging van gezagsdragers en het verspreiden van leugens (laster en smaad), maar minder of niet tegen obsceniteit of schendingen van goede smaak.

je mag dus gerust vertellen dat je een k#tdag op je werk hebt gehad.
als je hieraan toevoegd dat het komt omdat je baas zijn zaakjes niet goed regelt en hij in scheiding met zijn vrouw ligt word het een ander verhaal :)

Toegevoegd na 1 minuut:
als de bovenstaande do's en dont's niet in conflict zijn met elkaar kan je baas je niet verplichten je bericht te verwijderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij heeft hij daar niets over te zeggen omdat je toch vrijheid van meningsuiting hebt.
Ik weet het alleen niet zeker.
Want volgens mij heb je toch een soort geheimhoudingsplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SterreHemel: Dit is wel een antwoord, vind ik, al is het idd niet de beste. Toch een + van mij.
Het is niet toegestaan om je werkgever in diskrediet te brengen. Hij kan je hier op staande voet voor ontslaan. Werknemers zijn immers vaak het gezicht van het bedrijf. Het is een beetje afhankelijk van wat je geschreven hebt. Als je gewoon schrijft dat je een rotdag hebt gehad op een persoonlijke Twitter account, dan heeft je baas daar niet zoveel voer te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag alles tweeten wat je wilt. Je mag alleen geen geheimen van je baas doorgeven of (onjuiste) schadelijke dingen over het bedrijf tweeten. Of het verstandig is is iets anders. "Vroeger"zei je dat soort dingen in de kroeg, dan was jij het kwijt en bleef het niet hangen. Op hyves en twitter heeft het een langere omlooptijd.
Je baas te vriend houden is altijd nuttig!
Maar hij kan nooit zomaar eisen dat je het verwijdert!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je ambtenaar bent kan je baas je wettelijke beperkingen mopleggen, bv in het belang van de staatsveiligheid.

Wel kan er iets in je arbeidsovereenkomst staan over hoe je geacht wordt je te gedragen, dat je bv het bedrijf geen schade mag toebrengen of je aan privacyregelgeving moet houden. Dus bv niet over clienten praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
staatsveiligheid?
die snap ik even niet......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je werkt bij defensie of de aivd en je gaat twitteren over wat je die dag hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt niet alleen voor ambtenaren hoor, externen worden aan dezelfde regels gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die externen moeten dan ook een geheimhoudingverklaring ondertekenen en vaak een verklaring van geen bezwaar van de AIVD krijgen. Ik kom ze zelfs tegen die een expliciet twitter, hyves, facebook verbod krijgen, zelfs prive.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat is net zo goed een wettelijke verplichting, voortvloeiend uit de voorwaarden van de overeenkomst die je hebt gesloten, als bij een ambtenaar, toch?
Er zijn 2dingen die mekaar tegenspreken. Ten eerste heb je het recht op vrije meningsuiting. Dit wil zeggen, dat als jij vind dat je een kutdag hebt gehad door die kutbaas van je, dat je dat mag kenbaar maken. Maar ten tweede dien je ten aller tijden loyaal te zijn tegenover je werkgever. Dit wil dus zeggen dat je niet mag zeggen dat je een kutdag hebt gehad door je kutbaas want dit kan zowel je baas als het bedrijf in zijn geheel schade toebrengen. En eigenlijk komt er nog een derde puntje bij, namelijk "brood en eerroof" dit is een gerechtelijke term om aan te geven dat je strafbaar bent als je door bepaalde uitlatingen waarvan de waarheid niet kan bewezen worden (je eigen mening dus) de persoon in kwestie schade toebrengt.
Kort samengevat zou ik zeggen: klaag en zaag maar eens lekker tegen je vrienden, je vriendin of zelfs tegen je kroegmaten. Je zal er deugt van hebben. Maar schrijf er niet teveel over op twitter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
brood en eerroof.. Goeie! +
Als jij tijdens je werk (dus niet in de pauzes of voor af na dienstijd) twittert of smst is dit volgens de wet diefstal. Theoretisch zou je hiervoor op staande voet ontslagen kunnen worden. Theoretisch omdat je baas hard moet maken dat het zo is en het vergrijk is natuurlijk vrij ligt.
Dus om deze reden mag jouw baas het recht om daar iets over te zeggen en eventueel te laten verwijderen.

Doe je dit in je eigentijd, dan mag je bijna alles neerzetten als je maar niemand vals beschuldigd en of smaad toebrengt.

Als je twittert "ik heb een kutdag gehad op het werk"dan kan je baas daar niets tegen doen. Het gaat om jouw en jouw gevoel. Plus je baas en zijn bedrijf worden niet met naam en toenaam genoemd. er staat ook niet in het bericht dat dit komt door jouw baas of zijn bedrijf.

Zou je deze vermeldingen wel gebruikt in je twit dan kan dit vallen onder smaad en mag hij jouw sommeren om dit te verwijderen, als jij dit niet doet dan zal hij dit met bewijzen voor moeten laten komen voor de rechter, deze kan u dan een dwangsom opleggen als u baas in het gelijk wordt gesteld.

Maar ik zou het niet zo ver laten komen, de hele werksfeer is dan verpest door het plaatsen van een twitter bericht, wat voor iemand anders weinig waarde heeft. Ook al zou een bekende lezen dat je een klote dag hebt. Dan kan hij er A) niets aan doen en B) heeft het geen lees waarde.