Psychiater en kredietbank willen mijn moeder onder curatele stellen, kan dit zomaar?

Sinds kort zit mijn moeder in een kleinschalige woonvorm, en sinds die tijd gaat alles mis. Ze zat hiervoor bij de Kredietbank in budgetbeheer, had het schuldhulp traject zo goed als klaar, ik (haar dochter) was haar gemachtigde, en regelde ook al haar zaken (financieel, maar ook alle andere dingen) dit tot tevredenheid van ons beiden.

In eerste instantie heeft de eigenaresse van dit huis mijn moeder papieren laten tekenen, dit zou de huurovereenkomst zijn, maar ineens was zij gemachtigd facturen in te dienen bij de Kredietbank, voor de huur, maar ook voor allerhande andere, bijkomende kosten.
Hier was totaal geen zicht op, en er werd lukraak van alles afgeschreven.
Ineens was ik ook niet meer gemachtigd en kon geen rekeningen meer voor haar indien bij de Kredietbank, of extra geld aanvragen, etc. etc.

Er werden haar medicijnen afgenomen, ze heeft een telefoontoestel waar ze niet mee overweg kan, dus heb ik een mobiel abonnement voor haar aangevraagd, dit werd tegengehouden door dat tehuis, met als reden dat mijn moeder niet tekenbevoegd zou zijn.

Het verhaal is nog veel langer maar dat kan ik hier niet kwijt, dus graag een manier om dat wel te kunnen, want ik zit met de handen in het haar.....
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dit klinkt echt niet goed. En ook al zou het wettelijk wel "goed" in elkaar zitten dan wird alsnog je moeder goede zorg weerhouden. In de link een site waar je informatie kan vinden over misstanden in de zorg en hoe je dat moet melden. Ik vind het erg rot voor je moeder en jou. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kun je hulp krijgen bij Maatschappelijk Werk?
Als dat niet lukt zou ik hulp vragen bij een Sociaal Raadsman, deze weten ook veel. En dan is er nog het Juridisch Loket, hier kun je ook informatie vragen.

Binnenlopen bij Maatschappelijk Werk met alle papieren en zsm een gesprek aanvragen, want als jij alles regelde en dat is INEENS niet goed meer, klopt er iets niet, lijkt het.

Problemen met het zorgcentrum is helemaal verkeerd en onnodig.
Problemen met de Kredietbank is zeker raar als je bijna klaar bent met het jarenlange schuldhulp traject, dan is er iets verkeerd gegaan. Iemand heeft hier fouten gemaakt.

Onder dwang iemand verkeerde papieren laten tekenen is helemaal verkeerd. Tenzij je moeder niet meer weet dat ze deze op een andere dag getekend heeft. Dit is wel een probleem dat vaker voorkomt, oude mensen die niet meer een goed geheugen hebben [minimaal] iets laten tekenen en hen daar aan houden. [is jarenlang met telefoonabonnementen uitgevoerd, tot er niet lang geleden een wet kwam].

Ik hoop dat je snel hulp kunt vinden! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus het excuus: men weet het niet meer, wordt maar al te vaak ten onrechte gebruikt. Daar kan men zich moeilijk tegen verweren.
Gaat het om Mentorschap, Bewind of Curatele?
Mentorschap gaat over het nemen van beslissingen over de verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding van de betrokkene. Iemand die een mentor heeft, blijft handelingsbekwaam, maar wordt op het persoonlijke beschermd.
De instelling waar iemand verblijft kan mentorschap aanvragen.
Bewind is bedoeld voor wie zijn financiële zaken niet zelf kan regelen. Sinds 1 januari 2014 is het mogelijk dat een bewind wegens verkwisting of het hebben van problematische schulden wordt uitgesproken. Wie onder bewind staat, blijft handelingsbekwaam. Het doel is de bescherming van het vermogen van iemand..
Het doel van curatele is om de persoon (de curandus) te beschermen op persoonlijk én financieel vlak. Die persoon is handelingsonbekwaam.
Verzoek tot ondercuratelestelling wordt voorgelegd aan de kantonrechter van de rechtbank binnen het gebied waarin de betrokkene woont en deze benoemt als hij de curatele uitspreekt ook de curator. Het verzoek kan oa worden ingediend door een bloedverwant in de rechte lijn en die in de zijlijn tot de vierde graad, door het openbaar ministerie of (sinds 1 januari/1 april 2014) door de instelling waar de betrokkene wordt verzorgd of door degene die aan de betrokkene begeleiding biedt.
Als de curandus een voorkeur heeft voor een curator, bewindvoerder of mentor, dan luistert de kantonrechter naar die voorkeur.(Bij voorkeur de partner of een familielid van de betrokkene, tenzij er goede redenen zijn om die persoon niet te benoemen). Wordt een ander persoon benoemd, dan geeft hde rechter de reden aan. Als geen van deze personen beschikbaar is, dan kan er een buitenstaander benoemd worden.
Om tot curator, bewindvoerder of mentor te kunnen worden benoemd gelden o.a.de volgende voorwaarden:
de curator mag:
niet zelf onder curatele of mentorschap staan (plus niet onder bewind voor bewindvoerders);
niet tegelijkertijd WSNP-bewindvoerder van de betrokkene zijn (geldt voor curator en bewindvoerder) – WSNP afkorting van Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.
geen direct betrokken of behandelend hulpverlener zijn;
niet behoren tot de leiding of tot het personeel van de instelling waar de betrokkene wordt verzorgd of die aan de betrokkene begeleiding biedt;
niet organisatorisch verbonden zijn met de zorginstelling.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel16/geldigheidsdatum_03-07-2014