Mag je geld verbranden?

kan een geld hater daar straf voor krijgen?

Toegevoegd na 16 minuten:
ik heb iemand gekend die het beu was met geld.
die wilde zijn geld verbranden. niet ik.
zo gek ben ik nog niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
22.5K

Het beste antwoord

Het mag niet. Een bankbiljet kun je zien als een schuldbekentenis van, in het geval van de euro, de ECB. Jij kunt ermee aantonen dat je voor een bepaalde tegenwaarde tegoed hebt van de centrale bnk. Dat is ook meteen de reden waarom je niet zelf tientjes uit mag printen; niet het papiertje zelf vertegenwoordigt waarde, maar de uitgever ervan. Zelfstandig de waarde manipuleren door bankbiljetten bij te maken of te vernietigen is valsemunterij.
Toen muziekgroep The KLM in 1994 een miljoen Britse ponden verbrandde, zijn ze ook daadwerkelijk beboet.

Bovendien; het is niet te ruiken of een bankbiljet er nog is of niet. Tenzij je met de verkoolde resten naar de Nederlansche Bank gaat om aan te tonen dat je illegaal geld hebt vernietigd, zal het systeem ervan uitgaan dat de verbrande euro's nog altijd in het systeem zitten. Bij een ouwe vrek onder het matras, bijvoorbeeld. Dood kapitaal. Dat vindt het economisch systeem niet fijn. Die funktioneert alleen als geld blijft rollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja hoor, zo lang je het maar met het geld uit je eigen portemonnee doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke minkukel geef hier nou een min voor,tis toch een leuk antwoord
Geld verbranden is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O ja?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, lees antwoord van Italklaas
Nergens staat dat dat niet mag. Je zou natuurlijk wel enigszins gestoord zijn om dat te doen. Maar als iemand dat perse wil/moet doen, dan moet hij dat maar met zijn eigen geld doen. Hoe dan ook, of het mag of niet, ik vind dat je dan niet spoort. Misschien zouden ze het moeten verbieden, helemaal in deze tijd van crisis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Heb nog eens wat verder zitten googelen, maar het lijkt erop dat je geld NIET mag verscheuren of verbranden. Het geld is (en blijft) namelijk eigendom van de Nederlandse Bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je de italiaanse vraag al beantwoord? plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allemachtig, laat me ff met rust :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist in de crisis is het goed hoe meer geld je kan verbranden hoe meer het waard wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hersencel: Dat klopt wel, maar dat is alleen in het voordeel van de staat, daar wordt Jan en Alleman niet beter van. Zo bedoelde ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus klaas en waar is n italiaanse vraag? Buona domenica klaas!!
Ik dacht dat jij graag mensen blij wou maken heb ik een kee gelezen,dan moet je het aan mij geven en niet verbranden

alleen die rot centen die je van aldi en lidl krijgt moet je verbranden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat mag,
er was zelfs een organisatie die tegen geld was, omdat het de mens hebzuchtig maakt.
deze groep had een miljoen verzamelt en dat verbrand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu is dat in België op zich al strafbaar. Op het verbranden van bankbiljetten staat een straf van maximaal drie maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt wel te mogen:
Volgens de Europese Commissie, art. 292
Maar dit is een aanbeveling van maart 2010.

Totale vernietiging van uitgegeven bankbiljetten en muntstukken door particulieren:
Lidstaten mogen de totale vernietiging van kleine hoeveelheden eurobankbiljetten of -munten door particulieren verbieden noch bestraffen. Zij dienen evenwel de ongeoorloofde vernietiging van grote hoeveelheden eurobankbiljetten of -munten te verbieden.

Verminking van bankbiljetten en muntstukken voor artistieke doeleinden:
Lidstaten mogen de verminking van eurobankbiljetten of -munten voor artistieke doeleinden niet aanmoedigen, maar dienen dit wel te gedogen.
Dergelijke verminkte bankbiljetten of muntstukken dienen als ongeschikt voor circulatie te worden aangemerkt.

De Nederlandse Bank vergoedt ook beschadigde eurobankbiljetten, als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is.
Niet als je ze met opzet en moedwillig beschadigt, maar anders wel.
Alleen biljetten waarvan nog maar 50% of minder over is, worden niet vergoed, tenzij onomstotelijk is aan te tonen dat het ontbrekende deel daadwerkelijk is vernietigd.
Dus je kunt ze niet doormidden scheuren en dan ieder deel laten vergoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad laat de Europese Commissie weten het vernietigen van kleine hoeveelheden goed te vinden.
Nee, dat mag niet. De bankbiljetten zelf zijn staatseigendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geld blijft eigendom van de staat. Je mag het daarom niet verbranden of op een andere manier expres beschadigen of vernietigen.

Iemand noemde de aanbeveling van de Europese Commissie. Dit is een aanbeveling, om niet op te treden bij vernietiging bij kleine hoeveelheden. Het is echter nog steeds slechts een aanbeveling, wat dus niet inhoudt, dat het niet illegaal is, om met geld te rotzooien.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ja hoor Pruts, en het gebeurt óók. De economie zit in het slob en het geld brandt in mijn handen. Da's zonde, kan beter uitgegeven worden aan iets leuks....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Officeel mag het niet,maar als jij tussen oud papier geld stopt en t verbrand,is er geen haan die erna kraait!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet strafbaar om geld te verbranden.
Het is wel dom.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bankbiljet (dat wil zeggen, het papier en de drukinkt) is en blijft eigendom van de uitgevende bank. De nominale waarde is eigendom van de houder. Het biljet is aan de houder in bruikleen verstrekt om als drager van de nominale waarde te dienen. En je mag andermans eigendom dus niet vernielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je niet want het geld is eigendom van het rijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat zelf wilt met je eigen geld, mag het wel denk ik.