Mag je een noodsignaal bezitten als je over straat loopt?

Afgelopen week zijn de noodsignalen van mij en mijn vriend in beslag genomen door een agent in burger. Hiervoor hebben wij een boete van 100 euro gekregen. Ben ik strafbaar? Zo ja, zijn mensen die een noodsignaal kopen en hier vervolgens mee naar huis fietsen dan ook strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je zoiets? http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Veiligheid/Noodsignalen/paragraaf.aspx Een noodsignaal kan van alles zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Op het land heb je meer aan een scheidsrechtersfluitje, dat maakt indruk en je belagers gaan gelijk op de loop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Scarabeast, hier spreek je over noodsignalen (dat is meer dan één).

Antwoorden (3)

Nee het is niet strafbaar omdat noodsignalen niet als vuurwerk worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ontstaken ervan wel dit komt neer op 112 bellen zonder reden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Steken*
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord is way to easy! Het is wel degelijk vuurwerk volgens de voorschriften en de handleiding, en deze noodsignalen mag je nooit zomaar bij je hebben en moeten volgens bepaalde regels opgeslagen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Noodsignalen behoren volgens de Nederlandse wetgeving tot de groep gevaarlijke stoffen (vuurwerk) en zijn van de klasse 1.4G.
Aan boord moet het bewaard worden op een droge, gemakkelijke toegankelijke plaats.
In Nederland op het vaste land is het nooit nodig om dit soort noodsignalen af te steken dus ja dat is verboden. Het is inderdaad bedoelt voor schepen waarbij grotere schepen tegenwoordig ook wel andere mogelijkheden hebben
Ze worden vaak gebruikt bij oudjaar omdat ze eigenlijk maar 3 jaar meegaan. Daarna kunnen de chemicaliën hun stabiliteit verliezen en dan heb je er weinig aan in noodsituaties.
Als zo’n noodsignaal ontstoken wordt, vaak bij pleziervaartuigen op een meer, wordt dat gezien door mensen op de ‘wal’ en dan wordt er 112 gebeld. Op zee moet je ze alleen afsteken als je denkt dat er vaartuigen in de buurt zijn of als er een helicopter op zoek is naar het vaartuig in nood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn diverse soorten noodsignalen:
Parachute- of valschermlichten (betekent nood)
Rode handstakellichten (betekent attentie)
Witte handstakellichten (betekent attentie)
Oranje daglichtrooksignalen (betekent nood)

Parachutelichten zijn voor grote afstanden en worden afgevuurd met speciale kokers of met seinpistolen. Voor een seinpistool is politievergunning verplicht, aangezien het onder de vuurwapenwet valt. Het bezitten van een dergelijk projectiel zonder vergunning is dus niet toegestaan.

Ik weet niet welke noodsignalen je bedoelt en over welke hoeveelheid je spreekt. Hoe de politie er achter kwam dat je ze in bezit had. Had je het gewoon in een tas of liep je er openlijk mee te spelen.
Dat heeft allemaal invloed op het antwoord: wel of niet strafbaar.
Dat de agent in burger was is niet van belang.

Toegevoegd na 34 minuten:
Gaat het om de kleine handstakelsignalen of om landrooksignalen (stoten een grotere hoeveelheid rook uit dan handrooksignalen en de brandduur is ook net iets langer) die bedoeld zijn voor nood in de bergen? Deze mag men gewoon meenemen in de rugzak of bepakking bij bv bergwandeltochten of beklimmingen. Maar ook dan is het niet de bedoeling karrenvrachten daarvan bij zich te hebben. Bij onnodig gebruik of controle heb je iets uit te leggen. Ze dienen er voor te kunnen zorgen dat men altijd optimaal zichtbaar is in geval van nood.
Dan zijn er nog de Solas noodsignalen voor maritiem gebruik. Deze zijn in combinatie met de strenge Solas-regelgeving geschikt voor alle soorten omstandigheden! Onnodig afsteken hiervan is strafbaar, zelfs bij de jaarwisseling is het afsteken hiervan illegaal. Voor het in bezit hebben van sommige Solas noodsignalen is vergunning nodig.

Toegevoegd na 22 uur:
Op de parachute- en noodsignalen die bedoeld zijn voor maritiem gebruik zijn de Solas eisen van toepassing. Zij moeten waterdicht verpakt blijven tot aan het gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het was een rood handstakelicht. Uitschoven, dopje er af draaien en aan het koortje/balletje trekken. Ik liet hem zien aan een vriend van me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gaat om het rode handstakellicht, gaat het om een stakellicht dat bedoeld is voor maritiem gebruik en valt onder de Solas-eisen. Het dient waterdicht verpakt te blijven tot aan het gebruik.
Een dergelijk attribuut kopen en er mee naar huis fietsen, is iets anders dan het op straat aan een vriend tonen.
Het afsteken van een rood handstakellicht is niet alleen, uitschuiven, dopje eraf en aan koordje trekken. Ondeskundig afsteken kan nare gevolgen hebben.
Ik weet niet waarom de inbeslagneming heeft plaatsgevonden. Hoe het komt dat er "toevalling" een agent in burger aanwezig was, op het moment dat u het stakellicht aan de vriend toonde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En ik ben ook benieuwd welke feitcode of feitomschrijving er op de bon is gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de handflare gekocht in een winkel, waar hij uit een metalen 'koekblik' werd gehaald, niet waterdicht verpakt haha.
http://www.comet-marine.com/products/solas/red-handflare
Het is dus wel een Solas product, dus ben ik in overtreding omdat ik deze bij mij had lijkt me? Afgaande op uw expertise
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of is dit wel een SOLAS noodsignaal die je gewoon in bezit mag hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een "koekblik" kan een droge bewaarplaats zijn, dat is de verantwoording van de verkoper.
Kitesurfers wordt zelfs dringend aangeraden twee flares bij zich te hebben tijdens het kitesurfen voor noodgevallen.

Het Solas keurmerk gerandeert dat het type waterdicht is. Extra waterdicht bewaren thuis of aan boord is verantwoording van de gebruiker. Waarom u bekeurd bent kan ik niet beoordelen. Dat is voorlopig ter beoordeling van de verbalisant.