Mag ik twee nationaliteiten hebben in Nederland?

Dus twee paspoorten een Russische en een Nederlandse? Zonder het af tegeven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
13.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken de regels niet, maar weet wel dat er in NL heel veel buitenlanders (inwoners) zijn met een dubbel paspoort, dus ik denk dat ook voor jou de mogelijkheid kan bestaan. Kijk hier eens:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/dubbele-nationaliteit of http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3227707/2012/03/19/Aantal-Nederlanders-met-dubbel-paspoort-neemt-toe.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wout20, deze vraag kan in uw speciale en persoonlijke zaak door geen enkele buitenstaander zinnig worden beantwoord.
Hooguit kunt u advies inwinnen bij de
Ambassade van de Russische Federatie ('S-Gravenhage)
Andries Bickerweg 2,
2517 JP 'S-Gravenhage
Telefoon(070) 345 13 00/346 88 88

Antwoorden (2)

Ja, naast de Nederlandse nationaliteit kun je nog andere nationaliteiten hebben. Als jij via de optieprocedure Nederlander bent geworden, ben je niet verplicht afstand te doen van je oorspronkelijke nationaliteit. Alleen meerderjarigen die sinds hun vierde levensjaar in Nederland wonen moeten wel verplicht afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit.

Maar het is wel zo dat sinds 6 januari 2014 de tweede of volgende nationaliteit niet meer wordt opgenomen in de bevolkingsregistratie. Wanneer jij je laat inschrijven komt jouw tweede nationaliteit niet meer in het bevolkingsregister. Andere nationaliteiten die daar al instaan worden op een later tijdstip geschrapt.

Je mag zelf kiezen welk paspoort je gebruikt. Het is 't handigst om het paspoort te nemen dat een eventueel visum voor Nederland of een ander Schengenland heeft.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik woonde in Crimea wanneer het nog van Oekraine was. Ik had mijn Oekraine paspoorten die van mij en me kinderen 1 jaar geleden afgegeven. Nu hebben ze mijn documenten van aflevering kwijt geraakt en zeggen dat ik niks had ingeleverd. Momenteel is Crimea van Russland en ik vraag me dan af of ik toch mijn Nederlandse paspoort kan houden nu ik een huis van Russland heb en met een Nederlandse man ben getrouwd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wout20, hier kan geen enkele buitenstaander een zinnig antwoord op geven. Daarvoor zijn er te veel onbekende en van hieruit niet te controleren gegevens.
Ivana
9 jaar geleden
4 van mijn broers en zussen hebben nog steeds 2 nationaliteiten.
Ze zijn inmiddels 80+ en niemand heeft ze ooit een paspoort afgenomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je via Naturalisatie Nederlander bent geworden, dan zijn er behoorlijk wat uitzonderingen waarbij je 2 of zelfs meerdere nationaliteiten mag behouden. Je kunt deze vinden in de landenlijst van de IND. Uitzonderingen: https://www.ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst/Paginas/uitzonderingenafstand.aspx Landenlijst: https://www.ind.nl/particulier/nederlander-worden/landenlijst/Paginas/default.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana dat kan kloppen, jouw broers en zussen zijn nog in bezit van hun paspoorten. Maar hier wordt "aanvullend" gesproken over afgeven/inleveren van paspoorten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord is niet compleet en geschreven vanuit het oogpunt Optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+plus de aanvullende info is pas na jouw antwoord gegeven.
Dit ligt aan het eventuele verdrag met het land van de andere nationaliteit én of je tot de groep uitzonderingen behoort:

Wanneer hoeft u géén afstand te doen van uw huidige nationaliteit:
U verliest door naturalisatie tot Nederlander automatisch uw oorspronkelijke nationaliteit.
De wetgeving van uw land staat verlies van uw nationaliteit niet toe.
U bent getrouwd met of u bent geregistreerd partner van een Nederlander.
U bent minderjarig, dat wil zeggen jonger dan 18 jaar.
U bent erkend vluchteling en hebt een verblijfsvergunning asiel.
U bent geboren in Nederland, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Maarten of Sint Eustatius, en u woont hier nog steeds op het moment dat u uw aanvraag indient.
Van u kan niet worden verlangd dat u contact opneemt met de autoriteiten van de staat waarvan u de nationaliteit bezit.
U hebt bijzondere en objectief waardeerbare redenen om geen afstand te doen van uw nationaliteit.
U hebt de nationaliteit van een staat die niet door Nederland erkend wordt.
U moet om afstand te kunnen doen van uw huidige nationaliteit een hoog bedrag betalen aan de autoriteiten van uw land.
U zou door afstand van uw nationaliteit te doen bepaalde rechten verliezen. Daardoor lijdt u ernstige financiële schade. Denk aan erfrecht.
U moet uw militaire dienstplicht vervullen (of afkopen) voordat u afstand kunt doen van uw huidige nationaliteit.

Rusland (=Russische Federatie):
Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest u de Russische nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit. Hier zijn echter uitzonderingen op.

Let op:
Bij het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit bij de Gemeente worden de uitzonderingen op het behouden van de andere nationaliteit niet altijd benoemd. Dit moet je zelf aangeven!!!!

Voor meer info verwijs ik je naar de website van de IND, Klantdienstwijzer, Ik wil Nederlander worden, Situatie (Naturlaisatie of Optie) daarnaast naar de genoemde Uitzonderingen en de Landenlijst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oekraïne: deze nationaliteit verliest u niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit. Hier zijn echter uitzonderingen op. Van de bevoegde Oekraïense autoriteiten is vernomen dat wanneer u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt, u de Oekraïense nationaliteit pas verliest wanneer door de President van de Oekraïne aan u een verklaring van verlies is afgegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dit antwoord heeft niets te maken met de situatie van vragenstelster.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb antwoord gegeven op de vraag en de persoonlijke situatie aangestipt door de uitzonderingen en de afspraken met Rusland en Oekraïne te benoemen.