Mag een postorder bedrijf levering weigeren op grond van adresshistorie?

Ik woon sinds een jaar op een ander adress.
Nou wil de HM niet op mijn nieuwe adress leveren omdat ze hier een historie met wanbetalers hebben(die hier dus niet meer wonen).
Vroeger was ik ook al klant en werd er altijd geleverd op me oude adress dus.Ik heb altijd direct betaald mijn naam staat dus niet bekend als wanbetaler alleen mijn nieuwe adress dus blijkbaar wel.
Heeft iemand hier verstand van een berijf heeft toch een leveringplicht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

In het Burgerlijk Wetboek (BW) staan bepalingen die niet in de algemene voorwaarden mogen worden opgenomen, de zwarte lijst (BW 6:236). Ook is er een grijze lijst (BW 6:237) met bepalingen die zich bewegen op de grens van het onredelijke. In geen van die bedingen staat, dat een bedrijf niet zou mogen weigeren een product te leveren.

Als je iets bestelt bij een bedrijf, ga je akkoord met de Algemene Voorwaarden (zou daar een beding op staan uit de 'zwarte lijst', dan is dat beding ongeldig.)

In de Algemene Voorwaarden van HM (zie bron) staat dit:

"Artikel 5 - De overeenkomst
(...)
•De ondernemer kan zich – binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden."

Zie de bron. HM mag dus weigeren om een bestelling uit te voeren. Of 'bijzondere voorwaarden' verbinden aan een bestelling. Daarbij is te denken aan vooruitbetaling.

Vroeger (?) en misschien ook nu nog wel zijn er postorderbedrijven die in 'bepaalde postcodegebieden' op bepaalde tijden niet eens leverden. Dat mocht niet van de Commissie gelijke behandeling. (Bestaat nu niet meer, is opgegaan in het College voor de Rechten van de Mens). Maar uitspraken van die Commissie waren niet bindend.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Beste wat je kunt doen is het bedrijf bellen/mailen met het verzoek om te kijken naar de naam waarop je bestelt ipv het adres (en dat je de enige bewoner van dat adres bent). Je kunt aangeven dat je op je oude adres altijd hebt betaald, eventueel aangeven dat je bereid bent om vooruit te betalen.