Wanneer schendt je geen copyright op muziek?

Ik zit in een organisatie die bezig is met een project waarbij jongeren d.m.v. een filmpje aan de wereld laten zien wie ze echt zijn, omdat veel mensen afhaken als iemand zegt dat hij bankier of politicus of zoiets wil worden. Niet veel mensen kijken dan verder om ook te zien dat diezelfde jongere van technofeestjes en cartoons tekenen houdt bijvoorbeeld.

Het doel van de filmpjes is om dat dan te laten zien, "beoordeel een boek niet op de kaft" zou je kunnen zeggen.

Is het hierin toegestaan om muziek van anderen te gebruiken zonder dat daarvoor toestemming is gegeven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat kan alleen als je rechtenvrije of iets als creative commons-muziek gebruikt.
https://soundcloud.com/groups/creative-commons-techno-trance-hardstyle-happy-hardcore

http://creativecommons.nl/
Met een Creative Commons licentie behoud je al je rechten, maar geef je aan anderen toestemming om je werk te verspreiden, met anderen te delen of bij sommige licenties ook om het werk te bewerken.

Toegevoegd na 30 minuten:
https://www.youtube.com/audiolibrary is ook allemaal zo te gebruiken

Toegevoegd na 32 minuten:
Lees je wel even goed in als je CC-bestanden gebruikt en vermeldt dan bijvoorbeeld hun naam in de beschrijving.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muziek die onder copyright valt is in vrijwel alle gevallen muziek die door muziekuitgeverijen wordt gedistribueerd op Vinyl/CD of DVD dragers en van artiesten/auteurs afkomstig is die daarmee een commercieel belang beogen.

Het gebruik van zulke muziek in eigen videoproducties die openbaar gemaakt worden is dan niet toegestaan, tenzij er door de uitgever/producent/eigenaar van het werk expliciet toestemming is verleend.
Iedere openbaarmaking van deze werken is voorbehouden aan de eigenaar van het werk en diens gevolmachtigden, bijv. de muziekuitgever.

De auteurswet, want daaronder valt ook het copyright op muziek omdat muziek in eerste instantie opgeschreven wordt, is daar heel duidelijk over. Het valt binnen de auteurswet onder het 'intellectueel eigendom'.

Gebruik je dergelijk beschermde muziek toch zonder toestemming, in openbaar gemaakte videoproducties, dan moet je daarvan aangifte doen bij de stichting BUMA/STEMRA waarna je van hen een aanslag krijgt tot het betalen van een bedrag dat dan gezien mag worden als een wettelijke schikking voor de royalties die je anders aan de rechthebbenden zou moeten betalen. De hoogte van het te betalen bedrag zal dan mede afhangen van de populariteit van de videoproducties en de mate dat deze bekeken ofwel gedeeld worden.
De stichting BUMA/STEMRA draagt deze betalingen deels weer af aan de belanghebbenden.
Het nalaten van het doen van aangifte leidt tot extra boetes tot 100% als BUMA/STEMRA zelf tot invordering overgaat.

Naast BUMA/STEMRA zijn er in Nederland nog andere stichtingen die speciaal de belangen van artiesten en componisten dienen. Zo is er nog de SENA, die ook toeziet op het openbaar gebruik van muziek maar dan in het bijzonder op Nederland gericht.

Er zijn echter wel uitzonderingen die het mogelijk maken om muziek rechtenvrij in videoproducties te gebruiken.
Zo zijn er legio aanbieders van rechtenvrije muziekuitvoeringen die dat via Youtube of eigen muziekkanalen op internet aanbieden.
De reden daarvoor is dan, dat dat veelal beginnende artiesten zijn die daarmee bekendheid willen verwerven, of van gevestigde artiesten en hun uitgeverijen die daarmee een beperkte promotie van een grotere productie willen bereiken.
De dan aangeboden muziek mag men dan in iedere vorm gebruiken en delen zonder dat daar een vergoeding voor betaald moet worden.