Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is iPad op tv zeggen een vorm van reclame?

Het valt me al een tijdje op dat de specifieke namen iPad en iPhone gebruikt worden om in bijv tv programma's een smartphone of tablet aan te geven.

Deze namen zijn beschermd door Apple en worden alleen door Apple gebruikt. Veel gratis reclame lijkt me, ik hoor namelijk nooit "memopad" of "lumia"

Zo ook word bijna altijd een iPad of iPhone afgebeeld om een app te promoten.

Is bovenstaande wettelijk gezien toegestaan?

Want het lijkt wat oneerlijk naar bijv Samsung die aardig moet betalen aan RTL om hun producten in programma's te laten af beelden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
743
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
samsung sponsert indd. maar wat me dus opvalt is dat apple dat niet doet maar meer genoemd en getoond word. mathijs van nieuwkerk heeft het steevast over een iphone, hiervoor word hij niet door apple betaald.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, strikt genomen is dit reclame. Maar in het spraakgebruik wordt vaak " iPad" gezegd, als "tablet" bedoeld wordt. Zo'n slordig gebruik van een merknaam zie je vaker bij bekende producten. Denk aan namen als "aspirientje" voor elk hoofdpijntabletje en "primus" voor elk kampeerkooktoestel dat op petroleum werkt. (Al wordt tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar gas gebruikt.)
Het is dus maar de vraag hoe een rechter de vraag zal beantwoorden als er een punt van wordt gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding