mag een krant mijn naam vermelden in artikel?

Mag een krant mijn naam vermelden in een artikel? Want dit is nogal confronterend aangezien het gaat over een fel artikel. En mag je klacht indienen voor onjuiste informatie in een artikel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Antwoorden (2)

Of dat mag, hangt af van de omstandigheden. Als er een maatschappelijk belang mee gediend is, dan zou het kunnen mogen. Maar ik kan me voorstellen dat je het er niet mee eens bent. Als je vindt dat je naam ten onrechte door het slijk wordt gehaald kun je een brief schrijven waarin je protesteert tegen de gang van zaken en correctie eist.
Zo een brief maakt meer indruk als je advocaat hem schrijft, maar dat kost wat meer.
Als dat niet helpt, dan spant je advocaat met liefde een procedure aan tegen de uitgever, maar ja, dat kost je nog veel meer.
Of het nou uiteindelijk mag of niet, gaat de rechter je uiteindelijk vertellen.
Tegen de uitkomst daarvan kun je weer in hoger beroep, maar de vraag is of je zoveel geld wil gaan uitgeven aan deze zaak.

Toegevoegd na 6 minuten:
Veel goedkoper is het trouwens om een klacht in de dienen bij de Raad Voor Journalistiek (http://www.rvdj.nl/).
Alleen is dat allemaal nogal vrijblijvend, je hebt er uiteindelijk weinig aan, ook als je de zaak wint.
escape
9 jaar geleden
Dit is strafbaar als de genoemde feiten:
Onwaar zijn, maximaal 2 jaar. Wegens laster
Jouw goede naam aantasten en ze niet in maatschappelijk belang zijn genoemd. Maximaal 1 jaar vanwege schriftelijk smaad.

Ook kun je een civiele procedure starten. Het beste kun je een klacht indienen en aangifte doen. Aangifte doen kost niks, Justitie zal dan proberen de journalist of de hoofdredacteur veroordeeld te krijgen. Een civiele procedure kost wel gekd en een advocaat waarna het de vraag is of het het waar was. Ook kun je proberen een gesprek te krijgen met de journalist, confronteer hem met wat hij jou heeft aangedaan. Succes!