Deurbeleid horecazaak. Mag ik zonder opgave van reden iemand weigeren?

Als horecaondernemer heb je een bepaalde visie over het publiek wat je binnen wilt hebben en wie niet.

Nu ligt discriminatie vrij gevoelig bij dit onderwerp, en geweigerde mensen gooien het hier dan ook vaak op.

Wij verzorgen de beveiliging voor vele horecaondernemers, de ene is makkelijk in het deur beleid, de ander vrij streng.

Door onze jarenlange ervaringen hebben wij als horecaportiers vrij snel in de gaten of een persoon wel of niet geschikt is voor de zaak waar hij naar binnen wil.

In hoeverre mag je als portier iemand weigeren omdat je er gewoonweg geen goed gevoel bij hebt.

Laten we vooropstellen dat ik geen discussie starten wil over we wel of niet bekwaam zijn, waarom ik ze weiger ja of nee... Wil graag antwoorden(juridisch onderbouwd) of dit wel niet toegestaan is.

Op moment dat we iemand er niet in willen hebben, komt hij/zij er ook niet in, alleen is het wel goed te weten hoever je wel en niet kunt gaan..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
14.5K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Moeilijk. Ben benieuwd naar de antwoorden. Goeie vraag. Ik ga je vraag volgen. Ik snap namelijk precies wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een horecazaak is geen openbare plek waar iedereen mag komen. Je mag dus zonder opgaaf van reden iedereen weigeren. Dat is alleen iets minder voor de klantenkring als je dat doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? http://www.hetccv-veiliguitgaan.nl/doc/Deurbeleid-2013.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daphne, Dat kun je heel dapper zeggen, maar als ik een voorbeeld mag geven. Als er een turkse man bij mij aan de deur komt en ik geef aan dat ik die man er niet in wil hebben omdat hij turks is, dan heb je wel een probleem mocht hier een zaak van komen. Een horecazaak is een half open object. Dat wil zeggen dat als je voldoet aan de huisregels je naar binnen mag. Echter mag je niet alles laten opnemen in de huisregels, waaronder weigering op grond van ras. Maria16, Dat bestandje kende ik al, toch bedankt voor het delen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je iemand daarom weigert is het ook in strijd met de grondwet. Als je het vermoeden hebt dat het een herrieschopper is, en dit is niet afhankelijk van huidskleur of afkomst, mag je deze ook gewoon weigeren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gaf het aan ter voorbeeld.. Verder discrimineren wij niet, wij hebben verschillende nationaliteiten binnen daar gaat het niet om. Een vermoeden is vaak niet voldoende, en kun je dus gezeur mee krijgen mocht het tot een zaak worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@johanzoekt ..., je hebt een heel moeilijk beroep. Ik kan je op GoeieVraag geen bruikbare adviezen geven. Daar is jouw probleem te gecompliceerd voor.
Door ervaring wijs geworden zul je het niet vaak mis hebben. Je hebt geleerd, dat het beter is te voorkomen dan te genezen, maar uiteindelijk wordt het: als het kalf verdronken is, dempt men de put.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beroep horeca portier word inderdaad zwaar onderschat en is inderdaad moeilijker dan men soms denkt. Men spreekt altijd van dat de portier discrimineert, populaire anabolen mensen zijn zonder verstand en ga zo maar door... Laat mensen het maar eens van de andere kant bekijken. Technisch gezien word de portier net zo gediscrimineerd als andersom(ontken echt niet dat veel portiers nog discrimineren)
Wij portiers worden altijd in een negatief daglicht gezet. Wij zijn altijd de boeman, maar mensen hebben vaak niet door dat wij er voor de veiligheid van de gasten staan. Zonder ons strenge beleid (wat in de ogen van mensen vaak discriminerend of onterecht is) word de veiligheid ook een stuk minder gegarandeerd. Als de mensen hier is wat vaker aan dachten en de portiers wat meer respect kregen, dan is het ook aan de deur gezelliger! Ik wacht even af wat mijn jurist hierover zegt en zal mijn bevindingen delen uiteraard.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben geen horecaportier maar ik ben regelmatig belast met de toeganscontrole in de universiteitsbibliotheek. Daar heb je ook bepaalde gasten die altijd lopen te zieken. Jezziet het al een de koppen en toch kan je ze de toegang niet weigeren. Pas als ze over de schreef gaan...en dat gebeurd dan ook altijd. Ik voorkom het liever door ze gewoon niet binnen te laten maar ja...dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bibliotheek is natuurlijk wel even iets anders dan een horecazaak, maar inderdaad het is lastig, het weren van mensen. Alleen gaat het in een horecazaak net even makkelijker dan een bibliotheek. Vaak is dit een gemeenteobject en dus openbaar toegankelijk. Universiteitsbibliotheek zal van de universiteit zijn neem ik aan, die kunnen natuurlijk wel huisregels maken waar bezoekers zich aan houden moeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort ziet precies wat ook bij jou het probleem is: je ziet het al aan de buitenkant, maar kunt pas iets doen als ze over de schreef gaan.Zoals in zoveel situaties.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Juist dat is wat ik bedoel. Wij hebben te maken met daklozen en junks die een warme plek zoeken maar wel overlast veroorzaken (stank, agressie, in beslag houden van een studieplek) We hebben dieven, die hebben het gemunt op tassen, laptops, mobiels, portemonnees van studenten. En dan heb je nog het tuig dat enkel en alleen komt om de kl*ten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Junks en zwervers kun je op voorhand al weigeren. Ze stinken en zien er onverzorgd uit. 2 heldere dingen waarop je kunt weigeren. Dieven houd je overal en kun je vrijweinig aan doen. Camera's en zelf goed in de gaten houden, meer kun je hier niet aan doen. Tuig dat komt kloten gelijk zodra ze wat doen waarschuwen, doen ze het weer niet meer waarschuwen en er gelijk uitzetten. Ben je er heel snel van af.

Antwoorden (2)

Dit is best een goede link:
http://www.paneldeurbeleidrotterdam.nl/read/huisregels

Je mag selecteren op basis van huisregels.
Regels moeten bekend zijn - Bij voorkeur zijn ze na te lezen en worden ze niet ter plekke door de portier verzonnen.
Regels moeten voor iedereen gelden - dus niet mensen met gympen naar binnen laten gaan en dan een ander op basis van gympen weigeren.
Regels mogen wel over kleding gaan maar niet over ras / afkomst. Je mag je dus richten op een trendy publiek, of eisen dat iedereen iets roods draagt; maar je mag je niet richten op Hollandse afkomst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is toegestaan om mensen de toegang te ontzeggen bij aanstootgevend gedrag, overmatig drankgebruik, druggebruik, agressief gedrag of als die persoon al eerder die dag uit het etablissement verwijderd is. Een portier moet daarbij altijd de reden van de weigering duidelijk maken.

Het is daarentegen niet toegestaan om iemand te weigeren op basis van uiterlijk. Wie niet binnen mag, heeft het recht om een klacht in te dienen. Hiervoor zijn formulieren bij de politie verkrijgbaar. Ondernemers die zich schuldig maken aan ‘discriminatie aan de deur’ worden strafrechtelijk vervolgd.

Er zijn verschillende wettelijke regels die gaan over discriminatie. In ieder geval verboden is het maken van direct of indirect onderscheid op basis van: godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid en burgerlijke staat. In het Wetboek van Strafrecht zijn de meeste vormen van discriminatie als misdrijf strafbaar gesteld.

Als jij in een rechtszaak gaat vertellen dat je iemand de toegang hebt geweigerd op basis van "gevoel" , zul je niet erg sterk in je schoenen staan. Op die manier zou dan dus iedereen ongestraft kunnen discrimineren. Misschien heb je wel vaak een slecht gevoel bij allochtonen. Regels moeten duidelijk zijn en voor iedereen gelden. Een regel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat mensen met gympen aan niet toegelaten worden "Gevoel" duidt op willekeur.

Er zijn verschillende instanties die discriminatie kunnen onderzoeken. Het Panel Deurbeleid Rotterdam (en andere Panels in andere regio's) doet bijvoorbeeld onderzoek naar klachten over vermeende discriminatie in de horeca volgens een bepaalde procedure. Gasten die vinden dat ze onterecht bij een zaak geweigerd zijn, kunnen ook een klacht indienen bij het antidiscriminatiebureau (ADB) in de regio of het College voor de Rechten van de Mens (voorheen Commissie Gelijke Behandeling).

Horecaondernemers die zich niet aan de regels houden riskeren een boete of zelfs intrekking van de horecavergunning.
In de praktijk is het echter zo dat weinig mensen uitgaansdiscriminatie melden omdat ze denken dat het weinig zin heeft of omdat ze het teveel moeite vinden.
Als je nog niet voor de rechter hebt moeten verschijnen omdat je mensen de toegang weigert op basis van "gevoel" is dat een kwestie van "geluk". Vroeg of laat kun je echter wel eens een serieuze aanklacht verwachten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Maar het word vaak gegooid op discriminatie, terwijl dit in praktijk helemaal niet is. Club waar ik sta heeft zowel blanken, donkere mensen als chinezen bij wijze van, en daar word je ook niet op geweigerd. Geweigerd word je op gedrag, kleding etc.
Heb zelfs donkere collega's en barpersoneel wat geen blanken zijn. Dus van discriminatie is absoluut geen sprake, maar het feit is er wel dat een horecaondernemer sommige mensen gewoon niet binnen wil hebben, maar niet echt gelijk een aanleiding hebben om te gaan weren. Voor dit soort personen zoeken wij een oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om welk gedrag of welke kleding gaat het dan precies?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe zeg je iets heel vaags en oncontroleerbaars. "maar het feit is er wel dat een horecaondernemer sommige mensen gewoon niet binnen wil hebben, maar niet echt gelijk een aanleiding hebben om te gaan weren." Als je GEEN aanleiding hebt iemand te weigeren zou je hem ook niet mogen weigeren, dat is nu juist de grap, als je er geen goed gevoel bij hebt is dat een probleem voor jou, je kan "geen goed gevoel" niet zonder hard bewijs het probleem van je mogelijke klant laten worden. Ik snap dat je als uitsmijter/ondernemer een idee gaat krijgen dat je een oog hebt voor "herrieschoppers" wat je dan in feite aan het doen bent is "profilen", zus kapsel, zo'n blik, noem maar op, uiteindelijk is het discrimineren. Statistisch zou je ook nog wel eens gelijk kunnen hebben, maar uiteindelijk zal je ook mensen buiten houden die niks van plan waren, of niks uit zullen halen. Je zou eens een avond een test kunnen doen, laat iemand WEL door, waar je wat van hommeles van verwacht, dikke kans dat er niks gebeurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Astrid, Mensen met trainingspakken, sportschoenen, onverzorgd uiterlijk etc zijn qua uitstraling punten van weigering. Gedrag kun je denken aan steroïde gedrag, haantjes gedrag ook wel genoemd. Dat gedrag kun je niet linken aan opstandig of dronken gedrag en kun je juridisch gezien niet op weigeren. Feit is wel dat als er teveel dan jongeren binnen zijn met dit gedrag, de sfeer omslaat en de vrouwen naar huis gaan omdat ze zich niet op hen gemak voelen. MrTomaat, Dit al meerdere keren uitgetest. Op rustige dagen dat je toch wat mensen binnen wil hebben, gaan wij wel eens soepel om qua mensen. Mensen wat we normaal weigeren krijgen van ons de voordeel van de twijfel. Resultaat dat we als portier meer werk te doen hebben. En dan hoeft het nog niet zo zeer te zijn dat er meer gevochten word. Maar de sfeer word bepaal door dit type publiek, wat de meeste mensen niet als prettig ervaren. En we willen mede zorgen dat de bezoekers een zo gezellig mogelijke avond krijgen. Jij zegt dat als je geen aanleiding hebt, je niet zou mogen weigeren. Ik bekijk het anders.. Als een horecaondernemer niet wil dat je binnen komt, moet de ondernemer hier vrij in zijn. Hij is eigenaar van de zaak. Als ik niet wil dat jij bij mij thuis komt, dan kom je er toch ook niet in? Alleen werkt dat juridisch gezien niet zo helaas. Als ik er geen goed gevoel bij heb, mag je het mijn probleem vinden, ik vind dat je als bezoeker maar moet zorgen dat ik dat gevoel niet krijg. Dus normaal gedrag en normale houding en normale kleding. Dan hoor je mij niet klagen en mag je rustig binnen komen. En verder is het niet dat wij het idee hebben een oog te hebben hiervoor, een portier/ondernemer met ervaring heeft deze eigenschap, bezit je dit niet, dan moet je een ander vak kiezen. En uiteraard kun je een inschattingsfout maken, maar dat is dan jammer. We zijn en blijven mensen en mensen maken fouten. Net zoals dat ik mensen binnen laat die de boel wel verstoren, dan heb ik ook een fout gemaakt door het niet goed te hebben ingeschat. Maar de feiten spreken voor zich, door ons deurbeleid is er praktisch nooit geen gezeur of gezeik, dit in tegenstelling tot de mensen die geen goed deurbeleid hebben en vaak vechtpartijen etc hebben. Dus waar kies je als ondernemer voor... Streng deurbeleid met de kans dat je af en toe iemand weigert wat wel een goede gast was geweest, maar weinig incidenten, of slap deurbeleid en aan de lopende band gezeik? Ik wist het wel.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb dit alles met interesse zitten lezen, het is ergens inderdaad wel raar dat jij in je tent geen mensen kunt weigeren simpelweg omdat je denkt dat dit slecht is voor de sfeer. Geloof ook inderdaad wel dat een goede portier oog heeft voor het soort publiek wat er binnen is en dat de sfeer omslaat wanneer je van een bepaalde 'soort' (niet ras) mensen teveel binnenlaat. Het is juridisch inderdaad moeilijk hard te maken, maar het valt niet te ontkennen dat wij als mensen vaak snel een oordeel vormen over mensen op basis van gevoel en dat we daar ook naar handelen. En met meer ervaring en mensenkennis word je daar op ten duur vrij goed in. Het zou juridisch toch eigenlijk wel meegewogen moeten worden naar mijn mening en dat een horecaondernemer niet kan bepalen wie hij in zijn eigen horecazaak binnenlaat is eigenlijk ook wel een beetje vreemd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Johan: Ik begrijp je al beter na deze uitgebreide uitleg.
Ik heb in het verleden als bezoeker ook wel meegemaakt dat we ergens vertrokken vanwege de sfeer. Dat "haantjesgedrag" is ook juist vaak op vrouwen gericht. Dat is dan bijv. geen subtiel flirten meer, maar opmerkingen als: "Hé lekker wijf!", brutaal staren, vrouwen blijven aanspreken terwijl die al lang hebben aangegeven geen interesse te hebben enz. Het is net niet genoeg om aangifte tegen te doen, maar wel genoeg om te vertrekken. De gezellige sfeer is dan weg en je voelt je niet meer op je gemak. Als dit vaker gebeurd krijg zo'n horecazaak een slechte naam en kom je er gewoon nooit meer. Ik begrijp je dilemma dus wel.
Trainingspakken mag je gewoon weigeren aan de deur lijkt me, maar met "haantjesgedrag" wordt het al iets moeilijker om uit te leggen bij de ingang als je iemand nog niet kent. Wel zou je je misschien wat vaker in het publiek kunnen mengen als portier/beveiliger en vrouwen erop wijzen dat ze het moeten melden als ze zich lastig gevallen voelen. Ik neem aan dat je niet alleen werkt, maar met collega's. Eentje kan dan bij de deur blijven staan. Een vervelende gast die al binnen is kan je dan vragen op te houden met zijn vervelende gedrag of anders te vertrekken.
Ik begrijp dat dit meer werk kost dan iemand meteen bij de deur al weigeren, maar op juridisch gebied sta je dan wel sterker.
Je wijst iemand dan niet af op uiterlijk of uitstraling, maar puur op ongepast gedrag nadat hij al binnen was. Politiemensen balen er trouwens op hun beurt weer van als er allemaal boze lui op straat hangen die nergens naar binnen mogen. Die zorgen dan juist op straat voor overlast.
Hoe dan ook, het blijft een lastig probleem inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard lopen wij ook door de zaak, en de vaste klanten komen ook zeker wel naar ons toe. Alleen is het beter dit soort volk gelijk te weigeren, dan dat je ze eerst binnen laat. En heel kort door de bocht... We weigeren ze ook wel, en het komt ook niet binnen. Nog nooit geen problemen mee gehad, maar aangezien het nu steeds meer in het nieuws komt, zijn we gewoon wat dingen aan het uitzoeken over wat we wel en niet kunnen. Dit overigens ook neergelegd bij een gespecialiseerde jurist die dit ook voor ons uit zoekt. Kan wel zijn dat de politie hiervan baalt, maar net als dat wij ons werk moeten doen om binnen een gezellige sfeer te creëren, moet de politie dat op straat. En de politie doet dit vrij goed... Tegenwoordig krijgen veelplegers gewoon een gebiedsverbod, dat ze in de weekenden niet in het centrum mogen zijn. 3 keer verkeerd gedrag tonen in welke maat dan ook, dan krijg je voor lichte incidenten 3 maand ontzegging, tot aan zware incidenten 12 maand ontzegging.