Deurbeleid horecazaak. Mag ik zonder opgave van reden iemand weigeren?

Als horecaondernemer heb je een bepaalde visie over het publiek wat je binnen wilt hebben en wie niet.

Nu ligt discriminatie vrij gevoelig bij dit onderwerp, en geweigerde mensen gooien het hier dan ook vaak op.

Wij verzorgen de beveiliging voor vele horecaondernemers, de ene is makkelijk in het deur beleid, de ander vrij streng.

Door onze jarenlange ervaringen hebben wij als horecaportiers vrij snel in de gaten of een persoon wel of niet geschikt is voor de zaak waar hij naar binnen wil.

In hoeverre mag je als portier iemand weigeren omdat je er gewoonweg geen goed gevoel bij hebt.

Laten we vooropstellen dat ik geen discussie starten wil over we wel of niet bekwaam zijn, waarom ik ze weiger ja of nee... Wil graag antwoorden(juridisch onderbouwd) of dit wel niet toegestaan is.

Op moment dat we iemand er niet in willen hebben, komt hij/zij er ook niet in, alleen is het wel goed te weten hoever je wel en niet kunt gaan..

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit is best een goede link: http://www.paneldeurbeleidrotterdam.nl/read/huisregels Je mag selecteren op basis van huisregels. Regels moeten bekend zijn - Bij voorkeur zijn ze na te lezen en worden ze niet ter plekke door de portier verzonnen. Regels moeten voor iedereen gelden - dus niet mensen met gympen naar binnen laten gaan en dan een ander op basis van gympen weigeren. Regels mogen wel over kleding gaan maar niet over ras / afkomst. Je mag je dus richten op een trendy publiek, of eisen dat iedereen iets roods draagt; maar je mag je niet richten op Hollandse afkomst.

Het is toegestaan om mensen de toegang te ontzeggen bij aanstootgevend gedrag, overmatig drankgebruik, druggebruik, agressief gedrag of als die persoon al eerder die dag uit het etablissement verwijderd is. Een portier moet daarbij altijd de reden van de weigering duidelijk maken. Het is daarentegen niet toegestaan om iemand te weigeren op basis van uiterlijk. Wie niet binnen mag, heeft het recht om een klacht in te dienen. Hiervoor zijn formulieren bij de politie verkrijgbaar. Ondernemers die zich schuldig maken aan ‘discriminatie aan de deur’ worden strafrechtelijk vervolgd. Er zijn verschillende wettelijke regels die gaan over discriminatie. In ieder geval verboden is het maken van direct of indirect onderscheid op basis van: godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid en burgerlijke staat. In het Wetboek van Strafrecht zijn de meeste vormen van discriminatie als misdrijf strafbaar gesteld. Als jij in een rechtszaak gaat vertellen dat je iemand de toegang hebt geweigerd op basis van "gevoel" , zul je niet erg sterk in je schoenen staan. Op die manier zou dan dus iedereen ongestraft kunnen discrimineren. Misschien heb je wel vaak een slecht gevoel bij allochtonen. Regels moeten duidelijk zijn en voor iedereen gelden. Een regel zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat mensen met gympen aan niet toegelaten worden "Gevoel" duidt op willekeur. Er zijn verschillende instanties die discriminatie kunnen onderzoeken. Het Panel Deurbeleid Rotterdam (en andere Panels in andere regio's) doet bijvoorbeeld onderzoek naar klachten over vermeende discriminatie in de horeca volgens een bepaalde procedure. Gasten die vinden dat ze onterecht bij een zaak geweigerd zijn, kunnen ook een klacht indienen bij het antidiscriminatiebureau (ADB) in de regio of het College voor de Rechten van de Mens (voorheen Commissie Gelijke Behandeling). Horecaondernemers die zich niet aan de regels houden riskeren een boete of zelfs intrekking van de horecavergunning. In de praktijk is het echter zo dat weinig mensen uitgaansdiscriminatie melden omdat ze denken dat het weinig zin heeft of omdat ze het teveel moeite vinden. Als je nog niet voor de rechter hebt moeten verschijnen omdat je mensen de toegang weigert op basis van "gevoel" is dat een kwestie van "geluk". Vroeg of laat kun je echter wel eens een serieuze aanklacht verwachten.

Bronnen:
http://www.khn.nl/content-template/-/asset...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100