Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan men zich uit laten kopen uit een arbeidongeschiktheidsuitkering en eerder met pensioen gaan?

Over drie jaar gaat mijn pensioen in ik zou eerder kunnen gaan met verlies van 10% per jaar. Mijn vraag is kan ik die drie jaar korter wao laten afkopen door de UWV?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snap ik het goed dat je wilt dat er een periode van 3 jaar zit tussen je laatste WAO uitkering en je eerste AOW uitkering. En dat je die periode gaat aanvullen met eigen geld en het vervroegen van het pensioen wat je bij je voormalig werkgever hebt opgebouwd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als zelfstandige heb ik nooit geen pensioen opgebouwd, alleen aow.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beste Highwayman,

Het is niet mogelijk drie jaar korter WAO door UWV te laten afkopen als je eerder met pensioen gaat.

Belangrijk om te weten:

Ga je eerder dan de AOW-leeftijd met prepensioen?
Ook dan kan je WAO-uitkering doorlopen tot je AOW-leeftijd.

Komt je prepensioen voort uit werk naast je WAO-uitkering? De WAO-uitkering blijft dan even hoog.
Dit omdat het inkomen al word gekort op je huidige WAO-uitkering. UWV blijft de WAO-uitkering met hetzelfde bedrag korten als je prepensioen krijgt.
Komt je prepensioen niet voort uit werk naast je uitkering?
Dit heeft dan geen invloed op je WAO-uitkering.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Dat is me duidelijk

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding