Als iemand op een advertentie een lager bod biedt zonder nog iets gezien te hebben, heeft hij dan enige verplichting als je erin toestemt?

Op speurders zet ik wel eens een advertentie: dan biedt iemand een lagere prijs. Ook als ik ermee instem, hoor ik er niets meer van. Is het allemaal zo vrijblijvend?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je vraag is niet erg specifiek, bij de meeste sites is er geen enkele koopverplichting en bij sommige (zoals bij eBay) is die verplichting er wel. Maar bij de meeste site, speurders marktplaats etc, kun je gewoon een afspraak hebben dat iemand het item komt halen en die komt niet opdagen, in het ergste geval zonder het je zelfs even te melden.

Het bieden op geadverteerde producten via Speurders geschiedt vrijblijvend en dient als een mogelijkheid voor de adverteerder en de gebruiker om tot elkaar te komen. Het uiteindelijk tot stand komen van een overeenkomst vindt plaats in direct contact tussen de adverteerder en gebruiker. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat op advertenties wordt geboden als de gebruiker niet werkelijk geïnteresseerd is. Misbruik van het bieden op Speurders wordt niet getolereerd en kan uitsluiting van gebruik tot gevolg hebben. Je kunt dus stellen dat je daadwerkelijk geïnteresseerd moet zijn in een aanbieding als je een bod doet en dat misbruik door Speurders niet getolereerd wordt. Maar in het uiterste geval wordt een gebruiker van de website uitgesloten. In de praktijk betekent dit dat je niet veel meer kunt doen dan balen dat je geen deal hebt kunnen sluiten.

Bronnen:
http://www.tmg.nl/sites/default/files/Alge...

Ik wil hier toch iets over opmerken. Artikel 217 lid 1 van Boek 6 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een overeenkomst tot stand komt door een aanbod en een aanvaarding van dat aanbod. Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt. De herroeping kan slechts geschieden zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100