Als iemand op een advertentie een lager bod biedt zonder nog iets gezien te hebben, heeft hij dan enige verplichting als je erin toestemt?

Op speurders zet ik wel eens een advertentie: dan biedt iemand een lagere prijs. Ook als ik ermee instem, hoor ik er niets meer van. Is het allemaal zo vrijblijvend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Je vraag is niet erg specifiek, bij de meeste sites is er geen enkele koopverplichting en bij sommige (zoals bij eBay) is die verplichting er wel.

Maar bij de meeste site, speurders marktplaats etc, kun je gewoon een afspraak hebben dat iemand het item komt halen en die komt niet opdagen, in het ergste geval zonder het je zelfs even te melden.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De verplichting van eBay wordt overruled door de Nederlandse wet die een bedenktermijn van 7 dagen instelt bij kopen op afstand !
Summo
9 jaar geleden
Dat is een interessante opmerking, ik dacht dat de 7 dagen termijn nooit gold bij kopen van particulieren aan particulieren maar mogelijk is mijn kennis verouderd.
redhouse
9 jaar geleden
Het antwoord is simpel -ja-
Niemand verplicht zich na een bod het product op te halen.
Bij het bezichtigen van het product heeft de aspirant koper het recht om alsnog van de koop af te zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De wet kopen op afstand geldt niet voor particulieren.
Ik wil hier toch iets over opmerken. Artikel 217 lid 1 van Boek 6 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een overeenkomst tot stand komt door een aanbod en een aanvaarding van dat aanbod. Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt. De herroeping kan slechts geschieden zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.