Waarom word er niet streng (er) opgetreden tegen de walvis jagers in Japan??

Je ziet wel dat verschillende organisaties proberen te voorkomen dat een walvis geschoten en gejaagd word. Maar doet de overheid daar niks aan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja daar zijn wel verdragen voor.

Door overbejaging zijn veel walvissoorten sterk in aantal achteruitgegaan en werden deze met uitsterven bedreigd. Sinds 1931 werken landen daarom internationaal samen om de walvisvaart te reguleren. Het belangrijkste verdrag is de International Convention for the Regulation of Whaling (ICRW) uit 1946. De Internationale Walvisvaart Commissie (IWC) werd met dit verdrag opgericht.

Uitzonderingen worden gemaakt voor de jacht op walvissen voor wetenschappelijke doeleinden.
Noorwegen erkent het moratorium niet en jaagt nog zoveel en zo vaak als het maar wil en IJsland sinds 2008 ook weer. Japan jaagt onder het mom van wetenschappelijk onderzoek op walvissen.
En dat is dus moeilijk aan te pakken.

Bovendien spelen economische en handelsbelangen een grote rol.
Geld gaat nu eenmaal vaak boven dierenbelangen.

Toegevoegd na 14 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Walvisvaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreid antwoord op mijn vraag.

Andere antwoorden (3)

Omdat er goed wordt gehandeld met Japan, en dat wil de overheid niet verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde reden waarom onze regering niets doet als het gaat om onze varkens, kippen, kuikens en kalveren. Kwestie van vraag en aanbod en vooral geld. Simple as that.

Enige de regering ons voorschotelt zijn afleidingen zoals scharreldieren en de enorme fopspeen die ons wordt voorgehouden zodat we geloven dat wij toch zo begaan zijn met ons slachtvee.

En omdat wij, inclusief ikzelf, net zo hard meedoen als de Japanners aan deze consumptie maatschappij. Zij walvissen, wij vee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten is japan gestopt met het jagen op de walvis .
Zij werden teveel dwars gezeten door greenpeace en daardoor werden hun kosten te hoog .
Dit was enige tijd terug op het nieuws .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt .