Een vriend (heeft geen baan,maar krijgt uitkering van uwv) vraagt of hij op vakantie kan gaan als hij bijna 2 jaar ziek is. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

De kantonrechter te Utrecht heeft op 19 juli 2013 een uitspraak gedaan over een zieke werknemer die een maand vakantie wilde opnemen. De werkgever vond dit te lang en wilde de werknemer maar twee weken vakantie geven. Als reden voerde de werkgever aan dat hij van het UWV een loonsanctie had gekregen omdat hij te weinig had gedaan aan de re-integratie van de werknemer. Dit betekent dat hij ook tijdens het derde ziektejaar van de werknemer het loon moet doorbetalen. Als de werknemer vier weken weggaat wordt de re-integratie onnodig vertraagd en kan de werknemer niet beginnen aan het opbouwen van zijn arbeidsritme en kan hij niet zijn opgedane kennis van computers en de Nederlandse taal toepassen die hij heeft geleerd bij het re-integratiebureau.

Alhoewel de kantonrechter begrip heeft voor het standpunt van de werkgever vindt de kantonrechter het niet aannemelijk dat door het opnemen van de vakantiedagen in één keer het re-integratie proces van de werknemer in gevaar komt. Daar komt nog bij dat de werknemer in het verleden ook altijd vier weken weg mocht. De kantonrechter geeft de werknemer dan ook toestemming om vier weken vakantie op te nemen.

Dus even contact op nemen met het UWV en toestemming vragen.
ronron1212