Moet ik hulp verlenen bij een eenzijdig ongeval.? Zie uitleg.

Stel er ligt een motorrijder op de grond na een eenzijdig ongeluk.
Ik kom als eerste erbij,en natuurlijk bel ik 112.
De man heeft accuut mond op mond beademing nodig.
Maar de kans dat hij nekletsel heeft is zeer groot.
Mag ik dan zijn integraalhelm verwijderen om de persoon te beademen.
Met de kans dat ik bij het verwijderen van de helm nog meer en blijvend nekletsel veroorzaak.
Loopt men daarna kans op strafvervolging door onkundig handelen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Je bent wettelijk verplicht om hulp te bieden. Je mag dus niet passief blijven toekijken. Hulp bieden kan al bestaan door 112 te bellen, omstanders aan te spreken, het slachtoffer toe te dekken met een deken, etc.
De rest is allemaal "extra" en hangt af van je capaciteiten. Daarmee bedoel ik of je weet hoe te handelen in geval van bloedingen, niet meer ademen, etc., dus of je een EHBO en/of AED cursus hebt gevolgd.
Als je hebt vastgesteld dat het slachtoffer niet meer ademt, dient hij gereanimeerd te worden. Daarvoor zal zijn helm verwijderd moeten worden. Dat door deze handeling mogelijk extra nekletsel kan ontstaan is ondergeschikt aan het feit dat hij in leven moet worden gehouden.
Als je ongeschoold bent in het uitvoeren van reanimatie, dan bestaat te kans dat je meer schade aanricht aan het slachtoffer dan goed voor hem is. In dat geval heb je het nodige gedaan wat in je vermogen lag. Wat je ook doet om het slachtoffer in leven te houden, je zult daar nooit om vervolgd worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (10)

Wanneer iemand niet meer ademt maakt niets meer uit behalve zijn vitale functies. Kan je hem niet beademen door zijn helm? Afdoen! Anders weet je zeker dat hij het niet overleefd. Je kunt voor naar eer en geweten hulp verlenen nooit veroordeeld worden.

Een integraalhelm afdoen is een kunstje, maar totaal niet gevaarlijk als je het beheerst: probeer het hoofd in dezelfde positie te houden. 'Wik' de helm van het hoofd af, let op voor de neus: die kan klem komen te zitten. Het belangrijkste waar je op moet letten is dat het hoofd niet draait. Doe dit daarom ook met zijn tweeën: 1 persoon die het hoofd stabiel houdt, de ander die met de helm bezig is. Zorg voor voldoende kleding beschikbaar om onder het hoofd te schuiven, zodat het hoofd niet naar beneden zakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je moet hulp verlenen als iemand zich in een hulpeloze toestand bevindt. Daarbij moet je doen wat jij denkt dat goed is. Als je zijn helm niet verwijdert, stikt hij. Je kunt dus het beste wel de helm verwijderen en je bent dan niet te vervolgen als hij daarmee zijn nek breekt. Er is dan bij jou geen opzet op het breken van de nek aanwezig, iets dat noodzakelijk is om iemand te veroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 112 belt en zegt dat je alleen erbij bent dan zullen zij zeggen wat je moet doen.
Desnoods schakelen ze je door naar een arts en die zal je helpen.
volg gewoon hun instructies
dan kan je het nooit fout doen, lijkt mij.
14 jaar geleden
nee, je doet wat je kan, en je kan beter nekletsel hebben dan dood zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het duurt meestal al gauw 10 minuten voor die ambulance arriveert; zo lang kan iemand niet zonder adem.
Mijn antwoord is dus ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
geen lucht betekent op den duur geen circulatie.

Doe je dan niets dan gaat de motorrijder dood.
Doe je iets dan heeft de motorijder mogelijk nog een kans.
vragen, voordat je de helm gaat verwijderen.

Een helm alleen verwijderen is bijna onmogenlijk zonder de nek zwaar te belasten.
Je kan eea nl niet fixeren.

Als je 112 belt kan je via de telefoon aan de ggd om hulp vragen, bovendien kan men een inschatting geven van de tijd die de ambulance of traumaheli nodig heeft om bij de plek van het ongeval te komen.

Volgens de wet mag je iemand niet in hulpeloze toestand achterlaten dus zou je moeten handelen, ondanks dat dit een risico voor de patient gaat opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja gewoon helpen, op de EHBO leer je dat er een risico kan zijn maar als je niks doet dan gaat hij zeker dood.
Dat leer je ook voor bij een hartstilstand, bij flink op drukken om het hart op gang te krijgen loop je het risico dat je ribben breekt maar alles beter dan hulpeloos toezien en iemand dood laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Nee, alleen hulp inschakelen en er bij blijven om het slachtoffer gerust te stellen. Je kunt van elke passant niet verwachten dat hij terzake deskundig is om adequate hulp te verlenen.
Daar komt bij, maar dat is een persoonlijke noot, een leven na een nekletsel en dientengevolge meestal een hoge dwarsleasie is geen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou je aanraden om zeker hulp te verlenen aan zo'n persoon of het ongeval nu eenzijdig of tweezijdig mocht zijn.

Ten tweede zou ik in jouw geval geen kans lopen om strafrechterlijk achtervervolgd te worden. Wat ik wel zou doen is het kapje van de helm openmaken, zodat de gewonde verse lucht kan inademen.

Verder zou ik die persoon bemoedigen (zijn/haar hand houdend voor een persoonlijke connectie) door hem/haar op iets anders te helpen denken. Dus vragenstellen van wat hij/zij heerlijk vindt om te eten? Waar hij/zij het meest om heeft gelachen eens? Waar gaat hij/zij volgend jaar op vakantie? Alles, maar echt ook alles wat positiefs is. Ik zal ook positieve dingen van mijn kant delen. Ik denk dat het moeilijk zal gaan in het begin, maar die persoon zal je zeker dankbaar zijn.

Tenslotte zou ik zijn/haar toestand 'uithoudbaar' maken. Bv. in de zon staan om hem/haar schaduw te geven. Of Bv. die persoon warm houden (zijn handen en benen wrijven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt vervolgd worden als je een handeling verricht waarvan je redelijkerwijs had moeten vermoeden dat deze een verkeerd gevolg heeft. Daarbij is er nog sprake van een garantenstellung. Dat betekent in dit geval dat van iemand met een bepaalde medische kennis meer verantwoordelijkheid wordt verwacht dan van iemand die geen idee heeft. Als je die kennis hebt zou ik uitgaan van deze kennis en deze naar best vermogen toepassen (en natuurlijk ook 112 bellen). Als je deze niet hebt is het het beste om onmiddellijk 112 te bellen en de aanwijzingen te volgen van degene aan de lijn, dan valt jou niets te verwijten.