Is het achterlaten van plukken hondenhaar in parken strafbaar?

In wandelparken en bossen kom ik regelmatig grote plukken hondenhaar tegen. Mensen borstelen daar hun hond en laten de plukken haar rondslingeren. Is dat formeel strafbaar?

Zelf vind ik het een vies gezicht, als die plukken. Er zijn ongetwijfeld dieren die die haren weer gebruiken voor nestjes en dergelijke, maar daar gaat mijn vraag niet over.

bamibal
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K
Poet
9 jaar geleden
Wel als er nog een hond aan vastzit
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de persoon in kwestie weldegelijk een bekeuring kan ontvangen voor vervuiling gezien de haren ook opgeraapt en in de prullenbak gegooid kunnen worden.

Antwoorden (2)

Nee, dat mag best. Voor vogels is het trouwens ideaal nestmateriaal, zeker in de lente. Hondenhaar achterlaten is bij mij weten in geen enkele gemeentelijke (politie)verordening strafbaar gesteld, in tegenstelling tot het achterlaten van hondendrollen. Elke gemeente regelt dit soort dingen zelf en je zult het dus niet in het Wetboek van Strafrecht aantreffen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het achterlaten van afval op openbaar terrein is strafbaar. Dit valt onder afval en nog wel letterlijk.
Het is smerig en asociaal om hondenharen te laten rondslingeren, terwijl het zo simpel is om het even in een plastic zakje te stoppen. Het is niet zwaar om mee te nemen en het neemt geen plaats in.
Ik zie het dagelijks en zeker in deze tijd van het jaar. Honden raken nu in de eerste rui en buiten is het een aangename temperatuur om je hond onder handen te nemen.

Ofschoon het minder vies is als het achterlaten van uitwerpselen van je hond, valt het bij mij in dezelfde categorie.
Zo krijgen niet-hondenbezitters een hekel aan deze dieren en dat is niet terecht. Het zijn wéér de bazen die zich onbehoorlijk en onopgevoed gedragen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het strafbaar zal zijn ben ik met je eens maar de rest kan ik me niet in vinden.
Ivana
9 jaar geleden
Ronnie, mensen zonder honden ergeren zich (meestal terecht) aan hondeneigenaren die denken dat iedereen hun hond maar moet liefhebben. Ze verstoren de rust van joggers, door hun hond toe te staan naar hen te happen. Ze verstoren de doorgang van ruiters, door hun honden de paarden te laten achtervolgen. Ze laten hun honden tegen mensen en kinderen opspringen zonder zich te verontschuldigen. Ik vecht al jaren voor een sociaal gedrag van mensen met honden ten opzichte van mensen zonder honden. Ik vind het zo jammer dat hondeneigenaren de hond de dupe laat zijn van afkeer. Dat is niet nodig als zij zich sociaal zouden gedragen. Als ik een hond heb is dat mijn hobby, dat hoeft niet de hobby van een ander te zijn. Dus moet je je als hondeneigenaar ook verdiepen in de gevoelens van de hondenloze medemens en je een beetje fatsoenlijk gedragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het mag dan wel "maar" haar zijn, mensen hebben er last van! Een park hoort netjes en goed verzorgd te blijven, niet dat er overal haar en huid en bloed rondhangt, zonder dat iemand het opruimt!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Eeew! In wat voor parken kom jij? Huid en bloed?
Maar idd het is aso om van die plukken haar achter te laten.
Kam je hond gewoon in je tuin (en doe net zoals mijn moeder wat plukjes haar op de deurmat die onder de muur ligt met de vogelhuisjes. Bijna alle nestjes in de vogelhuisjes zijn gebouwd met hondenhaar)