hoe snel mag een politieauto rijden ?

mijn zus beweert dat een politieauto altijd 20 km harder mag dan de toegestane snelheid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het komt er in het kort op neer, dat men zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet harder mag rijden dan 20 km/h te hard. Op de snelwegen geldt 40 Km/h. Uitgezonder Observatie en arrestatie teams. Deze regel is voornamelijk om het aantal gewonden en doden per jaar door ongelukken met een politie voertuig te verminderen.

Bronnen:
http://www.arrestatieteam.nl/forum/viewtop...

Indien met signaal: zo hard als het veiligheidswijze verantwoord is.

Dat vinden ze zelf.... Zo'n overschrijding wordt wel gedoogd omdat het het controleren van het verkeer beter mogelijk maakt. (20km langzamer rijden zou ook helpen, maar dat is nu eenmaal niet stoer....)

Een politie auto behoort zich als deze gewoon op de weg rijd en geen andere opdracht heeft zich te houden aan de wet dus ook aan de maximum snelheid.

Ha, die Gast120552; Juridisch gezien hebben auto's van de pliesie vrijstelling van verkeersregels. Dit betekent niet dat zij altijd en overal hun gang maar kunnen gaan, want er is om te beginnen het verschil tussen rijden met en zonder toeters, lichten en bellen. Qua snelheid geldt wel min of meer standaard een +20km/h-regel. Bij achtervolgingen kan het dan vaak nog een stuk harder gaan, maar dat gaat dan altijd in overleg met de leiding. Als er teveel risico is wordt de achtervolging voortgezet met helicopters en de hulp van andere korpsen. Ook moeten agenten die betrapt zijn op te hoge snelheden zonder dat dit voor hun taak nodig was verantwoording afleggen en kunnen soms ook bestraft worden. Uitzonderingen zijn er zoals genoemd voor bijzondere taken van arrestatieteams en bijstandseenheden. Voorop staat dat de pliesies altijd aansprakelijk blijven voor de gevolgen van hun verkeersgedragingen.

Ja dat mag als je van dienstwege bezig bent. Er zijn heel veel zaken waarvoor de politie vrijstellingen heeft. Onderstaand de link van het KLPD waar een hele hoop info in staat, echter er is een nwe richtlijn geldend vanaf 2011. Deze kon ik niet vinden op het net, maar hierin zijn een aantal zaken aangepast. Maar op hoofdlijnen geeft de link een bruikbaar document. Overigens is de brancherichtlijn een handleiding voor de politie (ook brandweer en ambu hebben een richtlijn) en is het geen wet waar een straf aan is gehangen. Als de politie verkeerstechnisch in de fout gaat en bijvoorbeeld een ongeval met letsel zou veroorzaken komt de strafbaarheid uit de Wegenverkeerwet (artikelen 5 danwel 6 en eventueel artikel 175 Wegenverkeerswet). De brancherichtlijn kan wel in een disciplinair traject gebruikt worden en uiteraard hoort een politieagent te weten wat hij wel en niet mag doen tijdens de dienst dus kan het wel uit maken in de verwijtbaarheid bij bijvoorbeeld het onstaan van een ongeval.

Bronnen:
http://www.politie.nl/klpd/veel_gestelde_v...

Als onopvallende politieauto's ingezet worden voor verkeerbeheersing , moeten de agenten harder rijden, ze loeten de lijn langs-rijdend , auto's kunnen controleren en dat kan alleen met een flink snelheidverschil. Van de andere kant geven deze gecamoufleerde auto's een asociaal signaal af (veel te hard rijden) en daar moet dus een balans in gevonden worden. Op de snelheid na moeten de gecamoufleerde auto's maar ook gewone politie-auto's zich verder aan alle wetten houden, tenzij ze (MET toestemmingvan de centrale) de wettelijke tekens voeren/laten horen. Dus een beetje scheuren is er NIET bij en het verkeergedrag van agenten wordt wel degelijk in de gaten gehouden. Als ze lichten voeren ed. is er volgens mij geen lmiet aan de snelheid anders dan dat het rijden veilig moet gebeuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100