hoe snel mag een politieauto rijden ?

mijn zus beweert dat een politieauto altijd 20 km harder mag dan de toegestane snelheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
16.7K

Het beste antwoord

Het komt er in het kort op neer, dat men zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet harder mag rijden dan 20 km/h te hard. Op de snelwegen geldt 40 Km/h. Uitgezonder Observatie en arrestatie teams.

Deze regel is voornamelijk om het aantal gewonden en doden per jaar door ongelukken met een politie voertuig te verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij een achtervolging?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80 km/u zoals ik het lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In overleg mag van de brancherichtlijn afgeweken worden. Dus in principe onbeperkt te hard zolang het maar verantwoord blijft.

Andere antwoorden (6)

Indien met signaal: zo hard als het veiligheidswijze verantwoord is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit slaat nergens op. als je het niet weet, geef dan geen antwoord op de vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst klopt het antwoord niet, want de politie heeft namelijk een vrijstelling van de verkeersregels. Daarnaast mag de politie daar ook gebruik van maken zonder enige signalen. Dus te hard rijden, door rood rijden.. de politie mag het allemaal zonder enige signalering. Zolang de taak het maar vereist.
Dat vinden ze zelf....
Zo'n overschrijding wordt wel gedoogd omdat het het controleren van het verkeer beter mogelijk maakt.
(20km langzamer rijden zou ook helpen, maar dat is nu eenmaal niet stoer....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog dat is om snelheidsmaniakken te pakken veel effectiever. Als je beiden 140 rijdt kom je nooit bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar denk jij dat een 'snelheidsmaniak' met hoge snelheid blijft doorrijden als hij een politiewagen ziet rijden? Net zoals een niet hands-free beller of iemand die zijn gordel niet draagt. Met lage snelheid kan je geen overtredingen constateren.
Een politie auto behoort zich als deze gewoon op de weg rijd en geen andere opdracht heeft zich te houden aan de wet dus ook aan de maximum snelheid.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt.
Dus die minnen zijn raar!! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij. Het is gewoon een goed antwoord.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ van mij, en de aanvulling is, dat ze akoestisch signaal EN zwaailichten aan moeten hebben om de "regels te overtreden" Dus niet alleen signaal of alleen licht, allebei of niets. Maar misschien kunnen uitzonderingen zijn, dat weet ik niet. Maar bijvoorbeeld bij een gijzeling, en de gijzelaars mogen niet weten dat de politie er aan komt. Maar daar oordeelt dan een superieur over denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heerVoldemo: Allereerst klopt het antwoord niet, want de politie heeft namelijk een vrijstelling van de verkeersregels. Daarnaast mag de politie daar ook gebruik van maken zonder enige signalen. Dus te hard rijden, door rood rijden.. de politie mag het allemaal zonder enige signalering. Zolang de taak het maar vereist.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat mogen ze alleen als ze een opdracht hebben ontvangen. Niet standaard als er alleen een patrouille wordt uitgevoerd. Geef anders even een link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie: http://www.infopolitie.nl/wetgeving/wetgeving-verkeer/vrijstelling-politie
Of: http://www.politie.nl/klpd/veel_gestelde_vragen/wanneer_mag_een_politieauto_te_hard_rijden.asp De politie heeft een algehele vrijstelling voor de politietaak. Zolang het nodig is mag er dus te hard gereden worden en verkeersovertredingen gemaakt worden. Dat kan om een overtreder te achterhalen, actief te surveilleren maar ook naar meldingen. En jij zal niet kunnen zien of ze een melding hebben of niet. Het gebruik van signalen gebeurt pas bij levensgevaar, maar bij een heterdaad situatie vaak weer niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat staat ook in me antwoord alleen als ze een opdracht hebben dus niet meer aan een patrouille bezig zijn mogen ze harder. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook tijdens een patrouille mogen ze harder. Inhalend surveilleren is een van de meer effectieve manieren om het verkeer te controleren.
Ha, die Gast120552;

Juridisch gezien hebben auto's van de pliesie vrijstelling van verkeersregels. Dit betekent niet dat zij altijd en overal hun gang maar kunnen gaan, want er is om te beginnen het verschil tussen rijden met en zonder toeters, lichten en bellen. Qua snelheid geldt wel min of meer standaard een +20km/h-regel. Bij achtervolgingen kan het dan vaak nog een stuk harder gaan, maar dat gaat dan altijd in overleg met de leiding. Als er teveel risico is wordt de achtervolging voortgezet met helicopters en de hulp van andere korpsen. Ook moeten agenten die betrapt zijn op te hoge snelheden zonder dat dit voor hun taak nodig was verantwoording afleggen en kunnen soms ook bestraft worden. Uitzonderingen zijn er zoals genoemd voor bijzondere taken van arrestatieteams en bijstandseenheden. Voorop staat dat de pliesies altijd aansprakelijk blijven voor de gevolgen van hun verkeersgedragingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat mag als je van dienstwege bezig bent.
Er zijn heel veel zaken waarvoor de politie vrijstellingen heeft.
Onderstaand de link van het KLPD waar een hele hoop info in staat, echter er is een nwe richtlijn geldend vanaf 2011. Deze kon ik niet vinden op het net, maar hierin zijn een aantal zaken aangepast.
Maar op hoofdlijnen geeft de link een bruikbaar document.
Overigens is de brancherichtlijn een handleiding voor de politie (ook brandweer en ambu hebben een richtlijn) en is het geen wet waar een straf aan is gehangen. Als de politie verkeerstechnisch in de fout gaat en bijvoorbeeld een ongeval met letsel zou veroorzaken komt de strafbaarheid uit de Wegenverkeerwet (artikelen 5 danwel 6 en eventueel artikel 175 Wegenverkeerswet).
De brancherichtlijn kan wel in een disciplinair traject gebruikt worden en uiteraard hoort een politieagent te weten wat hij wel en niet mag doen tijdens de dienst dus kan het wel uit maken in de verwijtbaarheid bij bijvoorbeeld het onstaan van een ongeval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige juiste antwoord. +1
Als onopvallende politieauto's ingezet worden voor verkeerbeheersing , moeten de agenten harder rijden, ze loeten de lijn langs-rijdend , auto's kunnen controleren en dat kan alleen met een flink snelheidverschil.
Van de andere kant geven deze gecamoufleerde auto's een asociaal signaal af (veel te hard rijden) en daar moet dus een balans in gevonden worden.
Op de snelheid na moeten de gecamoufleerde auto's maar ook gewone politie-auto's zich verder aan alle wetten houden,
tenzij ze (MET toestemmingvan de centrale) de wettelijke tekens voeren/laten horen.
Dus een beetje scheuren is er NIET bij en het verkeergedrag van agenten wordt wel degelijk in de gaten gehouden.
Als ze lichten voeren ed. is er volgens mij geen lmiet aan de snelheid anders dan dat het rijden veilig moet gebeuren.