Hoe kan ik mijn bezittingen het beste aan iemand achterlaten als ik er niet meer ben?

Kan ik dit gewoon op papier zetten dat ik alles achterlaat voor iemand of moet dit via gerechtelijke wegen? Wat is het beste?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voor het nalaten van inboedelgoederen, sieraden en kleren voldoet een codicil. Een codicil is een eigenhandig geschreven, gedateerde en ondertekende verklaring. De in een codicil genoemde goederen moeten nauwkeurig worden beschreven. Ook kun je in een codicil instructies geven voor je begrafenis of crematie. Het nadeel van een codicil is dat je het kunt kwijt raken of dat iemand anders ermee ‘fraudeert’.

De volgende bezittingen hebben geen rechtsgeldigheid in een codicil (daar is een testament voor nodig):
Geld, een auto, motor, waardevol antiek of duurdere schilderijen of onroerende zaken.
SimonV